JANUARREKORD FOR NORSK SJØMATEKSPORT

Norge eksporterte sjømat for 5,9 milliarder kroner i januar. Det er en økning på 1,2 milliarder kroner eller 25 prosent sammenlignet med januar i fjor, viser tall fra Norges sjømatråd.

- Den høye lakseprisen fortsetter inn i 2014 og bidrar til at eksportverdien av norsk laks vokser med en milliard i januar måned. I tillegg bidrar økning i eksporten av fryst torsk til Kina og fersk torsk til EU til en meget sterk måned for sjømateksporten, sier Egil Ove Sundheim, direktør for markedsinformasjon i Norges sjømatråd.

Vekst for laks

Det ble eksportert laks for 3,7 milliarder kroner i januar. Dette er en økning på 997 millioner kroner eller 37 prosent sammenlignet med januar i fjor. Prisen for fersk hel laks økte fra 34,66 kroner til 48,89 kroner per kilo. Volumet ligger på samme nivå som i 2013 for alle anvendelser av laks på ca. 75 000 tusen tonn. Frankrike, Polen og Russland er største mottakere av laks fra Norge.

Stabilt for ørret

Ørreteksporten i januar endte på samme nivå som i 2013 med en eksportverdi på 205 millioner kroner. Russland er vårt største marked for ørret i januar.

Stabil eksport av sild, vekst makrell

Eksporten av sild endte på 395 millioner kroner som er på samme nivå som i fjor. Russland og Litauen er de viktigste markeder for sild i januar.

Makrelleksporten økte med 85 millioner kroner eller 48 prosent i januar til totalt 263 millioner kroner. Kina er største mottaker av makrell med en verdi på 59 millioner kroner.

Ned for klippfisk

Eksporten av klippfisk falt med 116 millioner kroner eller 28 prosent i januar til totalt 298 millioner kroner. Brasil er største marked i januar med en verdi på 150 millioner kroner.

Stabil saltfiskeksport

Eksporten av saltfisk er på samme nivå som januar i fjor med en total eksportverdi på 34 millioner kroner. Portugal er fortsatt vårt største marked for saltfisk med en total verdi på 16 millioner kroner i januar. Eksporten til vårt nest største marked, Hellas, økte i januar med i 2,5 millioner kroner til totalt 7 millioner kroner.

Vekst for fersk- og fryst torsk

Eksporten av fersk torsk økte med 107 millioner kroner eller 86 prosent til totalt 230 millioner kroner. Med en eksportverdi på 225 millioner kroner er EU det dominerende markedet for fersk torsk fra Norge. For fryst torsk er økningen på 137 millioner kroner eller 88 prosent til totalt 292 millioner kroner. EU er største mottaker av også fryst torsk med en verdi på 152 millioner kroner.

Egil Ove Sundheim

Direktør for markedsinformasjon
egil.sundheim@seafood.no

Norges sjømatråd er sjømatnæringens egen markedsføringsorganisasjon og investerer i år 440 millioner kroner i utvikling av markedene for norsk sjømat. Sjømatrådet har sitt hovedkontor i Tromsø og har kontor i tretten av Norges viktigste sjømatmarkeder. Sjømatnæringen selv finansierer Sjømatrådets virksomhet gjennom en lovpålagt markedsavgift.

Norges sjømatråd er et statsaksjeselskap eid av Fiskeri- og kystdepartementet.

www.seafood.no

Tags: