- Gledelig satsing på skog i klimameldingen

- Regjeringens klimamelding har ambisiøse klimamål. Meldingen innbærer også at regjeringen vil satse på økt produksjon, uttak og bruk av trevirke som et ledd i sin klimastrategi, og dette er gledelig, sier skogsjef Nils Bøhn i Norges Skogeierforbund.

Regjeringen legger bl.a. opp til:

At det skal tilrettelegges for økt skogplanting og aktiv skogkultur for å øke skogproduksjonen
At bruken av bioenergi skal økes med 14 TWh (tilsvarer 7 mill. m3 trevirke) innen 2020 gjennom en målrettet og koordinert virkemiddelbruk.
At regjeringen vil bidra til utviklingen av annengenerasjons biodrivstoff basert på trevirke.

Det er også gitt anerkjennelse til betydningen av å bruke tre som materialer i stedet for energiintensive materialer som stål, aluminium og betong.

- Det er i meldingen lagt opp til både en forsterkning og nye virkemidler for å øke bruken av bioenergi. Dette er positivt, selv om Skogeierforbundet mener det viktigste tiltaket hadde vært å få etablert en ordning med støtte til varmeproduksjon på linje med det som er etablert for elektrisitet basert på bioenergi, sier Bøhn.

Norges Skogeierforbund er også fornøyd med at binding av CO2 i skog er synliggjort i det norske klimaregnskapet.

- Vi har ønsket en slik synliggjøring, men har hele tiden presisert at binding i skog må komme som tillegg, og ikke i stedet for reduksjoner i klimagassutslippene. Det oppfatter vi at Regjeringen har gjort i klimameldingen, sier Bøhn.

Ved å ta inn skog blir det norske klimaregnskapet for 2008-2012 godskrevet med 1,5 mill tonn for binding av CO2, slik Kyotoavtalen gir grunnlag for. Dette utgjør imidlertid kun en mindre del av den reelle CO2-bindingen. Den internasjonale rapporteringen viser at det ble bundet hele 27 mill. tonn CO2 i skogen i Norge i 2005. Dette tilsvarer halvparten av de totale menneskeskapte klimautslippene i Norge.

I tillegg høstes det betydelige mengder biomasse fra skogen. Når trevirke brukes som trematerialer i stedet for energiintensive materialer som stål, aluminium og betong, spares store energimengder, mens trevirke brukt som bioenergi enten reduserer bruken av fossilt brensel direkte eller frigjør strøm. Dette reduserer i stor grad enten importen av kullkraft fra Danmark, eller gjør det mulig å eksportere klimanøytral energi som danskene kan bruke i stedet for å fyre opp sin kullkraftverk.

- Gjennom binding av CO2 i norske skoger og bruken av norsk trevirke reduseres derfor de globale CO2-utslippene med hele 35 mill tonn CO2 pr. år, slår Bøhn fast.

Han sier det er mulig å øke bundet mengde CO2 i norske skoger ytterligere, samtidig som en kan bruke mer trevirke til materialer, bioenergi og biodrivstoff. Regjeringens klimamelding gir et godt grunnlag for å kunne utnytte disse mulighetene. Det forutsetter imidlertid at meldingen blir fulgt opp med konkrete tiltak som gir en offensiv satsingen på produksjon, uttak og bruk av trevirke.