Statsbudsjettet viderefører satsingen på skog

Report this content

Bevilgningene til verdiskapingstiltak i skogbruket foreslås i statsbudsjettet for 2009 økt fra 39 mill. kroner til 50 mill.kroner. I tillegg satses det 30 mill. kroner på forskning på bioenergi. - Dette viser at landbruks- og matminister Lars Peder Brekk viderefører forgjengerens positive satsing på skog, sier adm. direktør Gudbrand Kvaal i Norges Skogeierforbund.

Innenfor bevilgningen til verdiskapingstiltak er det avsatt 19 mill. kroner til fornybar energi, skogplanting og skogkultur. Dette kommer i tillegg til de midlene som er avsatt over Landbrukets Utbyggingsfond (LUF) til disse formålene.

- Dette er positivt og støtter opp under skogeiersamvirkets aktivitetskampanje "Tid for skog". I tillegg er det spennende at departementet i 2009 vil gå inn med støtte til produksjon av skogsflis, sier Kvaal.

- I Skogeierforbundet er vi selvsagt svært fornøyd med satsingen på bioenergi på Landbruks- og matdepartementets budsjett. Med tanke på betydningen bruken av trematerialer har for den fremtidige verdiskapingen i næringen, synes vi imidlertid det er underlig og beklagelig at dette delvis skjer på bekostning av satsingen på Treprogrammet med 8 mill. kroner, sier Kvaal.