Vil gjennomgå den nye rødlisten

- Vi vil sørge for at det blir foretatt en forskningsmessig gjennomgang av den nye rødlisten for å klarlegge om noen av de nye artene på listen ikke omfattes av de hensyn skogbruket tar i sin skogbehandling, sier rådgiver Svein M. Søgnen i Skogeierforbundet i en kommentar til at den nye rødlisten ble lagt frem i dag.

Søgnen sier videre at Skogeierforbundet vil fortsette med å legge til rette for en bærekraftig forvaltning av skogen der målene er å bevare grunnlaget for levedyktige populasjoner som naturlig hører hjemme i Norge.

Rødlisten, som Artsdatabanken la frem i dag, er i hovedsak en prognose for arters risiko for å dø ut i Norge. Den nye listen er basert på kriterier for truethetsvurdering utviklet av Den internasjonale naturvernorganisasjonen (IUCN). I forhold til den forrige listen fra 1998 er kravene til dokumentasjon for bestemmelse av truethet strengere. Den gamle og nye listen er derfor ikke sammenlignbare.

Den nye listen omfatter 3.886 arter. Det er flere arter en i forrige liste, men fortsatt er det 21 % av artene som er vurdert. Artene henføres til kategoriene regionalt utdødd, tre kategorier for truet (kritisk truet, sterkt truet og sårbar) eller til kategoriene nær truet eller datamangel. Av de rødlistede artene er 1.988 arter vurdert å være truet, de øvrige er listet opp i andre kategorier.

- Som i forrige rødliste er det flest arter knyttet til skog - til sammen 1.827 arter. Det er noen flere enn i forrige rødliste og skyldes at flere arter er vurdert. En god del arter knyttet til skog er tatt ut, men funn av nye arter i skog medfører vanligvis at de blir rødlistet. De fleste artene i skog er rødlistet med begrunnelse at populasjon er svært liten og at de finnes spredt, forteller Søgnen.