Terina ny aktør i butikkhyller og frysedisker

Report this content

Terina ny aktør i butikkhyller og frysedisker -Gilde skiller ferskvarer fra hermetikk og frossenvarer (Oslo, 21.januar 2004): Fra 1. februar skifter Gilde Produksjon AS, som er Norsk Kjøttsamvirkes produksjons- og salgsselskap for frysevarer og hermetikk, navn til Terina AS. På sikt erstattes Gildemerket på hermetikk og frosne middagsretter i butikkenes frysedisker og hermetikkhyller. Navneskiftet fra Gilde Produksjon til Terina er det første, tunge grepet som blir tatt for å rendyrke Norsk Kjøttsamvirkes merkevarearkitektur. Mens Gilde-navnet er knyttet til sterke forbrukergarantier som garantert norsk kjøtt og garantert ferskt, blir Terinas funksjon å dekke området langtidsholdbare produkter.Den nye merkevarestrategien åpner også for at Terina kan markedsføre produkter av fisk og kylling i tråd med Kjøttsamvirkets ambisjon om også å fange opp forbrukere som etterspør andre proteinkilder enn rødt kjøtt. Samtidig vil Terina opprettholde sitt tette samarbeid med Gilde Norge - som en kvalitetsprodusent av bl.a. Gilde-merket spekemat og hamburgere. Terina vil produsere 16 000 tonn hermetikk og fryste varer og få en omsetning på rundt 1,2 milliarder kroner dette året, fordelt på produksjonsstedene Lillehammer, Tynset, Sogndal og Namsos. Selskapet har gjennomført betydelige effektiviserings- og strukturtiltak de siste årene for å styrke lønnsomheten og øke konkurransekraften i et utsatt dagligvaremarked. Bedriften har i dag om lag 350 ansatte. På Tynset ligger Terinas hovedanlegg for spekemat, med et årlig produksjonsvolum på 1300 tonn, fordelt på pinnekjøtt, skinke med bein, fenalår, Birkebeinerskinke og Pæreskinke. Tynset-anlegget sysselsetter ca 70 personer, og omsatte i fjor for 180 millioner kroner. Sammen med navnebyttet lanserer Terina 1. februar også sin første nye, produktserie; Wokmei - som også blir det første langtidsholdbare og komplettewok-produktet med rødt kjøtt på markedet. For ytterligere opplysninger eller informasjon, kontakt: Administrerende direktør Odd Arne Dalsegg i Terina AS, telefon 908 88 902, eller Driftssjef Geir Inge Høistad, Terina AS, Tynset, telefon 907 69 809 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00570/wkr0002.pdf