Terina ny aktør i butikkhyller og frysedisker

Report this content

Terina ny aktør i butikkhyller og frysedisker -Gilde skiller ferskvarer fra hermetikk og frossenvarer (Oslo, 21.januar 2004): Fra 1. februar skifter Gilde Produksjon AS, som er Norsk Kjøttsamvirkes produksjons- og salgsselskap for frysevarer og hermetikk, navn til Terina AS. På sikt erstattes Gildemerket på hermetikk og frosne middagsretter i butikkenes frysedisker og hermetikkhyller. Navneskiftet fra Gilde Produksjon til Terina er det første, tunge grepet som blir tatt for å rendyrke Norsk Kjøttsamvirkes merkevarearkitektur. Mens Gilde-navnet er knyttet til sterke forbrukergarantier som garantert norsk kjøtt og garantert ferskt, blir Terinas funksjon å dekke området langtidsholdbare produkter. Den nye merkevarestrategien åpner også for at Terina kan markedsføre produkter av fisk og kylling i tråd med Kjøttsamvirkets ambisjon for også å fange opp forbrukere som etterspør andre proteinkilder enn rødt kjøtt. Samtidig vil Terina opprettholde sitt tette samarbeid med Gilde Norge - som en kvalitetsprodusent av bl.a. Gilde-merket spekemat og hamburgere. Terina vil produsere 16 000 tonn hermetikk og fryste varer og få en omsetning på rundt 1,2 milliarder kroner i 2004. Selskapet har produksjonsanlegg på Lillehammer, Tynset, Sogndal og Namsos. Selskapet har gjennomført betydelige effektiviserings- og strukturtiltak de siste årene for å styrke lønnsomheten og øke konkurransekraften i et utsatt dagligvaremarked. Bedriften har i dag om lag 350 ansatte. Ved anlegget i Lillehammer produserer Terina årlig 9500 tonn pizza, frysevarer, rollerburgere og rollerpizza, i tillegg til hamburgere for McDonalds samt grilling av fjørfeprodukter for Prior. Anlegget er det største i Terina, med en omsetning på 450 millioner kroner og 130 ansatte. Sammen med navnebyttet lanserer Terina 1. februar også sin første nye, produktserie; Wokmei - som også blir det første langtidsholdbare og komplette wok-produktet med kjøtt på markedet. For ytterligere opplysninger eller informasjon, kontakt: Administrerende direktør Odd Arne Dalsegg i Terina AS, telefon 908 88 902, eller Divisjonssjef Oddvar Sletnes, Terina AS, Lillehammer, telefon 909 14 620 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00580/wkr0002.pdf