- Vi foretrekker merkevarer

Stor befolkningsundersøkelse om mat og måltider:

- Vi foretrekker merkevarer

(Oslo, 6. juni 2007): Sju av ti nordmenn foretrekker kjente merkevarer som TINE, Gilde, Prior, Stabburet og Kavli når de handler dagligvarer. Dagligvarehandelens satsing på egne merker som Firstprice, Euroshopper og Eldorado har ikke slått igjennom: Kun åtte prosent sier de foretrekker slike butikkmerker.
Norge ligger langt bak Sverige og Danmark når det gjelder interesse for butikkenes egne merkevarer, og utviklingen har stått omtrent på stedet hvil de siste årene. Dagligvarehandelens mål er om lag 20 prosent markedsandel for egne merker (EMV), men fortsatt er ikke 10-prosentbarrieren brutt.
Funnene fremkommer i en befolkningsundersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Norsk Landbrukssamvirke. Undersøkelsen er en del av ”Mat og måltider – en tilstandsrapport fra Norsk Landbrukssamvirke om mat og måltider i forbruker-Norge”, og tar for seg 3010 respondenters holdninger til bl.a. merking av opprinnelsesland for matråvarer og forbrukerens preferanser for kjente merkevarer. På spørsmålet om merkevarer versus butikkmerker svarer 71 prosent at de foretrekker merkevarer, 8 prosent at de foretrekker butikkenes egne varer og 21 prosent at de ikke vet.

- Det at butikkenes egne merkevarer ikke vinner terreng til tross for en betydelig satsing, viser at nordmenn er svært drevne av tillit og svært lite av pris når det kommer til matvaner. Vi setter gjenkjennelighet og visshet om kvalitet svært høyt, og legger mindre vekt på at butikkenes egne merker prises lavere og promoteres som rimeligere alternativ. Nordmenn er ikke særlig prisfølsomme. Pris er det vi legger minst vekt på når vi handler, sier Janne Marie Log, samfunns- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Landbrukssamvirke.
Funnene stemmer godt med undersøkelser fra AC Nielsen som viser at butikkenes egne merker utgjør om lag 9,7 prosent av totalmarkedet i Norge (http://www.acnielsen.no/news/20070312.shtml).
Norden har samlet den laveste andelen butikkmerkevarer i Europa.

Ytterligere informasjon eller kommentarer ved Janne Marie Log, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk Landbrukssamvirke, tlf: 900 17 013

Informasjonen er sendt gjennom Cision http://newsroom.cision.com
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=469400&fn=wkr0020.doc Grafer merkevarer