Bibliotek uten ventelister! Ny lydbokavtale undertegnet 26.06.08.

Report this content

Ny avtale om eksemplarfremstilling for funksjonshemmede innebærer at det nå alltid er eksemplarer ledige til utlån. Avtalen åpner for full utnyttelse av digitale lagrings- og distribusjonsmåter. Lydbokeksemplarene produseres på forespørsel - uten eksemplarbegrensninger.

Avtalen, mellom staten på den ene siden, og rettighetshaverne* på den andre, fastsetter vilkårene for eksemplarfremstilling og distribusjon av litteratur i henhold til åndsverklovens §17a. Nytt i avtalen er at vederlaget til opphavsmenn beregnes per produserte lydboktittel, uavhengig av antall eksemplarer som fremstilles. For syns- og lesehemmede innebærer den nye avtalen at populære lydbøker som tidligere kunne ha ventelister, nå alltid er tilgjengelige uansett etterspørsel.

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) er landets største produsent av lydbøker. Andre produsenter innenfor denne avtalen er Huseby kompetansesenter og KABB (Kristent arbeid blant blinde- og svaksynte).

NLB
NLB produserer folkebiblioteklitteratur for barn og voksne, og i tillegg studielitteratur for universiteter, høgskoler og fagskoler. I 2007 lånte NLB ut 280 000 lydbøker, en økning på 17 % sammenlignet med året før. Ny lydbokavtale bidrar sterkt til en ytterligere tilgjengelighet for målgruppen. NLB har en lydboksamling på 10 000 titler, og en årlig tilvekst på rundt 1000 titler.

* Den norske Forfatterforening, Norsk Oversetterforening, Norske Dramatikeres Forbund, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk kritikerlag, Den norske Forleggerforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening