Unionen med Sverige gjenoppstår

Report this content

Lørdag 15. mars blir historisk. For første gang legges en svensk V75-lørdag utenfor nabolandets grenser. Da blir det arrangert felles svensk-norsk V75 på Momarken travbane. – Sammen er vi sterke, og jeg tror dette er fremtiden, sier toppsjefen Remy Nilsson i det svenske spilleselskapet ATG.

- Ved at vi går sammen om utvalgte arrangementer øker vi interessen hos spillerne våre både på svensk og norsk side av grensen. Dermed øker omsetningen, vi blir mer attraktive – og dette er en måte vi kan verge oss mot konkurransen fra internasjonale spillselskaper, sier värmlendingen Nilsson som er godt kjent med Momarken og norsk trav.

Som en landskamp
V75-omgangen på Momarken 15. mars blir på flere måter spesiell. Det ventes en omsetning i V75 på mer enn 100 millioner kroner. Det antas at det blir mulig å vinne så mye som 66 millioner kroner om man er så heldig å ha den eneste bongen som inneholder syv riktige. Dessuten blir det ”landskamp” i selve løpene. Det vil være en jevn blanding av norske og svenske hester i alle de syv V75-løpene, og det legges opp til en rekke aktiviteter på Momarken for å skape den rette landskampstemningen.

Spent norsk sjef
Norsk Rikstotos direktør, Harald Dørum, gleder seg til å arrangere felles svensk-norsk V75, men medgir samtidig at det byr på noen utfordringer:
- På de aller fleste områdene er Sverige og Norge like, men på et par områder skiller vi oss litt fra hverandre. I Norge har vi et noe annerledes voltesystem enn i Sverige, og vi har også den regelen at en hest kan slå noen galoppsteg på oppløpet uten å bli disket, men alle de aktive kjenner reglene ut og inn, så dette blir ikke noe problem. Jeg synes det er en ære at den første V75-omgangen utenfor Sverige blir lagt til Norge og Momarken, og fra norsk side har vi gjort en spesiell innsats mot de svenske trenerne og kuskene for å sikre oss at de gode hestene kommer. Jeg tror det blir en toppdag, sier Harald Dørum.

Innleveringsfrist som vanlig
Innleveringsfristen i V75 vil som vanlig være lørdag klokka 15.00. Alt spill skjer altså i felles svensk-norsk pott. Masse info om superomgangen på Momarken vil bli å finne på www.rikstoto.no, travsport.no, atg.se og kanal75.se i tiden fremover.