Pressemelding: Unngå sjokksoling og stråleskader - forbered huden på sommersola

Report this content

Pressemelding: Unngå sjokksoling og stråleskader - forbered huden på sommersola Rekordhøyt UV-strålingsnivå gjør det ekstra viktig å ta forholdsregler mot solbrenthet. Men bare 1 av 3 legger grunnlag i solarium før de kaster klærne i sommersola. Det viser en undersøkelse som Norsk Solarieforening har gjennomført. Oslo, 23. juni 2004 Tirsdag i forrige uke viste målinger foretatt av Statens strålevern og Norsk institutt for luftforskning nær dobbelt så mye stråling som normalt. - Det rekordhøye UV-nivået i solstrålene de siste dagene gjør det ekstra viktig å ta forholdsregler ved soling, sier daglig leder Ronny Rath Pedersen i Norsk Solarieforening. - Det er lett å falle for fristelsen til å sjokksole vekk melkehvit mage og lår de første dagene i ferien, men det øker sjansen for føflekkreft. Vi anbefaler folk å legge et godt grunnlag under kontrollerte former. En undersøkelse foretatt av Norsk Solarieforening i juni i år viser at det er kvinner som er flinkest til å forberede huden på soling i sterk utesol ved å ta solarium i forkant. Mens annenhver kvinne svarer at de har forberedt huden i solarium før utesoling, har bare 30 % av menn forberedt seg. Undersøkelsen viser at nesten 3 av 4 nordmenn, eller ca 70 %, tar solarium for å se bedre ut. Men solstråler gjør mye annet godt for både kropp og sjel. Ny forskning tyder på at solstråler i moderate mengder kan gi motstandskraft mot kreft gjennom høyt nivå av D-vitamin i kroppen. Det er ikke store doser som skal til: 10-15 minutter daglig sol er nok. - Avkobling og velvære er kanskje like viktige grunner for å bruke solarium, sier Ronny Rath Pedersen. I Nord-Norge og på Vestlandet, hvor sol og varme ofte er mangelvare, tar 26 % solarium for velværets skyld, mot bare 16 % østpå. Norge har verdens strengeste regler som begrenser styrken på solarium. På de solsengene som brukes i Norge i dag, kontrolleres styrken svært nøyaktig, slik at hver kvadratcentimeter av solsengens overflate holdes under maksimumsverdiene. For mer informasjon vennligst kontakt: Ronny Rath Pedersen, daglig leder i Norsk Solarieforening, telefon +47 41 42 30 20, e-post: formann@norsksolarieforening.no. Besøk oss på www.norsksolarieforening.no Norsk Solarieforenings solvettregler: 1.Nyt solen, men pass på huden. Vil du bli brun, så legg et grunnlag i solstudio før du soler deg ute. 2.Unngå å bli solbrent! La huden gradvis venne seg til solen over flere dager, uker hvis mulig. 3.Ansikt og hals får alltid mest sol og er derfor mest utsatt. Bruk solhatt eller caps og dekk deg til med klær utendørs. 4.Skal du oppholde deg lenge i solen, så bruk solkrem med faktor 15 på bar hud. 5.Kontakt lege og fjern deg straks fra solen dersom det oppstår negative reaksjoner, for eksempel utslett, kløe eller rask forbrenning. 6.Følg nøye bruksanvisningen ved bruk av solarium. 7.Solarium bør helst benyttes av personer over 18 år, med hudtype II, III, IV, eller høyere. 8.Ultrafiolett stråling kan være fordelaktig for noen typer hudsykdommer, og gi negative resultater for andre. Kontakt legen din for mer informasjon! ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no