ÅRETS FRISØR 2005 – kåring av Norges ledende hårkunstnere

PRESSEMELDING Dato: 21.01.05 ÅRETS FRISØR 2005 – kåring av Norges ledende hårkunstnere Hvem blir Årets Frisør 2005? Hvem er Årets Nykommer og hvem er Årets Hårstylist? Nå publiseres listen over de nominerte i bransjebladet FRISØR. Kreative frisører fra hele landet har sendt inn bilder til fotokonkurransen, og det er god internasjonal klasse over bildene. De prisnominerte personer og bedrifter har utmerket seg med solid fagkunnskap og evne til å formidle trender og moter. Frisørene har bokstavelig talt satt sitt preg på gatebildet i Norge. Kåringen av Årets Frisør foregår i sammenheng med messen Hår & Skjønnhet. Prisfesten, som er frisørenes egen ”Oscar” utdeling, blir arrangert på Radisson SAS Plaza Hotel lørdag 5. februar med nærmere 1000 publikummere til stede. Konferansierer er Solveig Kloppen og Alex Rosén. Det deles ut priser i klassene Årets Damefrisør, Årets Herrefrisør, Årets Nykommer, Årets Avant Garde, Årets Hårstylist, Årets Frisørbedrift og Årets Ærespris. Hovedprisen Årets Frisør 2005 kåres blant vinneren av Årets Damefrisør og Årets Herrefrisør. I kategoriene Årets Damefrisør og Årets Herrefrisør har man også delt opp distriktsvis, slik at det kåres regionale vinnere. Juryen i Årets Frisør kåringen har bestått av British Hairdresser of the Year Antoinette Beenders, den svenske stylisten Tony Lundström og fotografen Massimo Leardini. Nominerte til Årets Damefrisør Region Fornavn: Etternavn: Salong: Poststed: Tlf. 1 Lise Wågan H2 Byhaven Trondheim 98 20 96 99 1 Hanne Skog Johansen Dipp Tromsø 91 51 78 76 1 Berit Bjørgvik Betty Blue Frisør Verdal 74 04 03 33 2 Åsbjørn Kvame Modern Design Sandnes 92 66 88 02 2 Mette Ingebrigtsen Modern Design Sandnes 97 50 25 66 2 Stig Eric Teige MaxMilan Frisør Bergen 92 60 16 61 3 Caroline Sund Imitch Bragernes torg Drammen 95 99 01 72 3 Pål Landfald Madonna Frisørene AS Hamar 95 08 95 00 3 Jim Bakke Madonna Frisørene Vika AS Ottestad 99 64 09 89 4 Ulf Schjerpen La Bionda Oslo 90 17 57 20 4 David Wyke Toni&Guy Oslo 92 46 00 07 4 Thomas Mørk Studio Alf avd. Frogner Oslo 41 57 84 89 Nominerte til Årets Herrefrisør 1 og 2 Leif Igor Micheeff Capelli Frisør AS Harstad 90 06 98 03 1 og 2 Sonja Christensen Pik'asso Frisør AS Ålesund 45 25 68 80 1 og 2 Kenneth Solbakken Nikita Merkur Trondheim 92 63 71 00 3 og 4 Merete Jensen Studio Alf Frisører, Frogner Oslo 22 44 78 60 3 og 4 Eirik Thorsen Adam og Eva Oslo 99 62 50 64 3 og 4 Kathrine Odden Ultra Frisør Sandefjord 40 22 44 94 Nominerte til Årets Avant Garde Heidi Auster Auster Salong & Academy Oslo 93 04 99 61 Kathrine Odden Ultra Frisør Sandefjord 40 22 44 94 Eirik Thorsen Adam og Eva Oslo 99 62 50 64 Nominerte til Årets Nykommer Pernille Bræin Klette Mamselle Frisør Lillehammer 41 52 63 23 Ragnhild Ellefsæter Møllenberg Frisør AS Trondheim 91 71 22 93 Christian Spro Spaghetti Frisør Oslo 99 42 88 13 Nominerte til Årets Hårstylist Renate Ring Adam & Eva Arkaden Oslo 97 66 39 53 Eirik Thorsen Adam og Eva Oslo 99 62 50 64 Rune Myrhaug La Bionda Vest Oslo 93 88 44 90 Nominerte til Årets Frisørbedrift 2005 Juryen velger en bedrift som har utmerket seg i bransjen, basert på flere kriterier for god salongdrift. Årets nominerte frisørbedrifter har solide salongkonsepter og en meget engasjert ledelse og entusiastiske medarbeidere: · Modern Design Hovedkontor: Sandnes Nettside: www.moderndesign.no · Adam og Eva Hovedkontor: Oslo Nettside: www.adamogeva.no · Nikita Frisør Hovedkontor: Bodø Nettside: www.nikita.no Årets Ærespris 2005 Juryen velger en enkelt person som har utmerket seg i sitt arbeid for faget og for bransjen. Det er Norges Frisørmesterforbund (NFF) i samarbeid med Frisørleverandørenes forening (FL) som for sjette gang arrangerer Årets Frisør kåringen. Årets Frisør 2005 er et arrangement i tilknytning til messen Hår & Skjønnhet 2005, som foregår i Oslo Spektrum samme helg som Årets Frisør-prisene deles ut på Radisson SAS Plaza Hotel. Hele frisørbransjen er samlet til det som kalles ”Årets mest hårete begivenhet”. Kontaktpersoner for informasjon om Årets Frisør: - Jarl M.Garder, tlf. 23 08 79 61, mobil 90 98 23 01, e-post jarl.m.garder@nffs.no - Turid Håland, tlf. 23 08 79 62, mobil 93 08 80 74, e-post turid.haland@nffs.no - Olav Eikemo, tlf. 23 08 79 63, mobil 97 74 75 20, e-post olav.eikemo@nffs.no Norges Frisørmesterforbund (NFF) samler størstedelen av landets seriøse frisørbedrifter. Omkring 1400 medlemsbedrifter tilbyr fagmessig hårpleie gjennom sine 2500 salonger. Dette gjør frisørbransjen til den største enkeltbransje i NHO målt i antall bedrifter. NFF er tilknyttet NHO gjennom Håndverksbedriftenes Landsforening. Forbundets president er John Petter Aambakk. Administrasjonen ledes av direktør Olav Eikemo. NFFs medlemsblad er FRISØR, og hjemmesiden har adresse www.nffs.no. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=1093&lang=NO Kenneth Solbakken fra Nikita i Trondheim ble kåret til Årets Damefrisør og Årets Frisør i fjor. Nå er han nominert til Årets Herrefrisør.