Ny prognose nødvendig!

Report this content

Norsvin ber om at det utarbeides ny markedsprognose før jordbruksforhandlingene tar til. - Svinenæringa vil være tjent med at tallgrunnlaget som benyttes er så korrekt som mulig, sier styreleder i Norsvin, Live Høystad.

Svært mye tyder på at produksjonen av svinekjøtt nå samsvarer bedre med hva markedet etterspør. De siste prognosene viser derimot en stor overproduksjon. Vi frykter at staten fortsatt tror at næringen ikke har klart å ordne opp i markedssituasjonen, og følgelig vil argumentere for en sterk nedgang i målpris. - Norsvin har derfor bedt prognoseutvalget om snarest å lage ny prognose, sier Høystad. Så langt i år er det slaktet langt mindre gris og solgt noe mer svinekjøtt enn forventet. Pr uke 13 var det en underdekning på ca 400 tonn, mens prognosen fram til 1. tertial har gått ut fra et overskudd på 1100 tonn. Andre tegn som tilsier at situasjonen har snudd er at både antall slakta purker har økt og salget av kraftfôr har gått ned. I Gilde Norsk Kjøtt ble det i løpet av de 10 første ukene i år slaktet 14 % flere purker enn fjoråret. Norsvins semintall for siste 3 måneder var pr februar på minus 4,3 %. Den siste prognosen har gått ut fra en økning på 5 % disse månedene. - Situasjonen tyder på at markedsregulator har lykkes i sine tiltak, sier Høystad. Svineprodusentene reagerer ekstremt raskt på de signaler som gis. Det sterke prisfallet har åpenbart ført til at mange har sluttet eller redusert produksjonen. Vi kan ikke risikere at prisen blir så lav at næringen ikke lenger tjener penger. Ny underdekning vil på nytt legge press på konsesjonsgrensene. Det er viktig at vi «ikke kjører fra den ene grøfta til den andre». For ytterligere opplysninger: Styreleder Live Høystad, mobil 90 99 78 55 Organisasjonssjef Asbjørn Schjerve, tlf. 62 51 01 08.