Norway Royal Salmon (NRS): Q1-20 Trading update

Som rapportert i børsmelding den 8. april 2020 slaktet NRS 5,4 tusen tonn sløyd vekt i første kvartal 2020. I kvartalet har NRS hatt utfordringer med vintersår på noe av fisken. Dette har medført kvalitetsnedgradering på slaktet fisk og redusert prisoppnåelsen, samt økt produksjonskostnadene. I tillegg er en vesentlig andel av fisken som er slaktet i kvartalet fra et område underlagt restriksjoner med hensyn på fiskesykdommen ILA, som har medført høyere brønnbåt- og slaktekostnader. Utfordringen med vintersår og slakting fra område underlagt restriksjoner er midlertidige forhold. Prisoppnåelsen er også påvirket av at halvparten av slaktevolumet i kvartalet ble slaktet i mars hvor prisen på laks var lavest. Samlet gir dette et lavere resultat enn forventningene for første kvartal 2020.

Foreløpig operasjonell EBIT pr. kg for oppdretts- og salgsvirksomheten er NOK 16,5 og foreløpig operasjonell EBIT for konsernet er MNOK 74 for første kvartal 2020. Fullstendig rapport for første kvartal 2020 blir offentliggjort den 12. mai 2020 klokken 06.30.

Vennligst se årsrapporten for detaljert beskrivelse og avstemming av alternative resultatmål som operasjonell EBIT.

Kontakt oss for ytterligere informasjon:

· Konsernsjef Charles Høstlund, 994 18 449

· Finansdirektør Ola Loe, 911 79 411

Om Norway Royal Salmon ASA

Norway Royal Salmon ASA (NRS) konsern eier 35 035 tonn MTB for lakseoppdrett lokalisert i Vest-Finnmark og Troms. I tillegg har konsernet minoritetsandeler i 3 tilknyttede norske oppdrettsselskaper som til sammen har 11 oppdrettskonsesjoner og Arctic Fish på Island som har lisenser for 11 000 tonn. NRS er et attraktivt posisjonert oppdrettsselskap som tilbyr laks til markedet gjennom eget salgsapparat. Vennligst se www.norwayroyalsalmon.com for mer informasjon.