Norway Royal Salmon (NRS): KRAV OM EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

Norway Royal Salmon ASA ("NRS") har i dag mottatt brev fra NTS ASA ("NTS") med krav om innkalling til ekstraordinær generalforsamling fra NTS ASA for å behandle følgende saker:

• Valg av nytt styre
  • Forslag om at generalforsamlingen instruerer styret til å inngå en tilleggsavtale til avtalen med NTS ASA fra 11. januar 2022 om kjøp av aksjene i Salmonor AS der fristen for gjennomføring av transaksjonen settes til 15. desember 2022.
  • Forslag om at generalforsamlingen instruerer styret til å vurdere alternative strukturer for å finansiere kontantvederlaget i Salmonor-transaksjonen samt instruerer styret om ikke å gjennomføre emisjonen før SalMar ASA's tilbud om kjøp av aksjene i NTS ASA er blitt gjennomført eller har bortfalt.
  • Instruks om at styret i NRS Farming AS skal bestå av de samme aksjonærvalgte styremedlemmer som styret i NRS i perioden til og med 15. desember 2022.
  • Forslag om granskning av prosessen knyttet til planlagt emisjon i NRS.

Salmar ASA har som kjent fremsatt bud på NTS hvor én av betingelsene er at Salmonor-transaksjonen ikke gjennomføres.

Som opplyst i børsmelding datert 17. mars mente det daværende uavhengige styret i NRS at Salmonor-transaksjonen vil skape betydelige aksjonærverdier i NRS. På denne bakgrunn er det innkalt til en ekstraordinær generalforsamling i NRS 7. april 2022 for å behandle forslag om emisjon for å finansiere Salmonor-transaksjonen.

Dagens styre i NRS ble valgt på ekstraordinær generalforsamling 17. mars 2022 etter krav fra NTS. Det nye styret har lagt til grunn at Roald Dolmen og Lilian Bondø er inhabile i saker knyttet til Salmonor-transaksjonen gitt eierposisjoner i NTS og forhåndsaksept av SalMar ASA sitt frivillige tilbud på aksjene i NTS. NTS gir i sitt brev til NRS uttrykk for at de er av den klare oppfatning at det ikke foreligger inhabilitet for Dolmen og Bondø i forhold til den planlagte emisjonen.

NRS vil i henhold til allmennaksjelovens bestemmelser innkalle til ekstraordinær generalforsamling slik at denne blir avholdt innen fire uker fra i dag.