Norway Royal Salmon ASA (NRS): Planlagt rettet emisjon

NOT FOR RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN AUSTRALIA, CANADA, THE HONG KONG SPECIAL ADMINISTRATIVE REGION OF THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA, SOUTH AFRICA, NEW ZEALAND, JAPAN OR THE UNITED STATES, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH SUCH RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL

Trondheim, 30. mars 2022. Norway Royal Salmon ASA (“NRS” eller “Selskapet”) kunngjør herved en planlagt rettet emisjon av nye aksjer i Selskapet ("Tilbudsaksjene") for å generere et bruttoproveny på ca NOK 1.900 millioner (den "Rettede Emisjonen"). Tegningskursen per Tilbudsaksje i den Rettede Emisjonen vil bli fastsatt av Selskapets styre ("Styret") på grunnlag av en akselerert bookbuildingsprosess drevet av ABG Sundal Collier (“Tilretteleggeren”).

Selskapet har til intensjon å bruke provenyet fra den Rettede Emisjonen til å finansiere Kontantvederlaget (som definert nedenfor) i Selskapets planlagte oppkjøp av SalmoNor AS ("SalmoNor") fra NTS ASA ("NTS").

Som opplyst i børsmelding datert 29. mars 2022 har Selskapet opplevd omfattende interesse fra både eksisterende aksjonærer og nye høykvalitets institusjonelle investorer for å delta i den Rettede Emisjonen, og Tilretteleggeren har mottatt indikasjoner av interesse for å tegne aksjer på et nivå som innebærer at den Rettede Emisjonen er dekket basert på indikert interesse ved starten av bookbuilding-perioden.

Det vises til NRS' børsmelding offentliggjort den 11. januar 2022 om inngåelse av bindende avtale om kjøp for NRS' heleide datterselskap NRS Farming AS av 100% av aksjene i SalmoNor fra NTS ("Transaksjonen"). Styret i NRS har besluttet å gå videre med den Rettede Emisjonen, i henhold til sine forpliktelser etter aksjekjøpsavtalen for Transaksjonen, og på den måten søke å oppfylle én av de gjenværende forpliktelsene i aksjekjøpsavtalen knyttet til Transaksjonen, da Styret anser at Transaksjonen vil skape betydelige aksjonærverdier i NRS.

Aksjekjøpsavtalen verdsetter SalmoNor til en virksomhetsverdi (enterprise value) på NOK 8.297 millioner. Egenkapitalverdien ("Kjøpesummen") til SalmoNor er estimert til ca. NOK 5.978 millioner. Kjøpesummen er avtalt gjort opp gjennom 68,14% vederlagsaksjer i NRS ("Aksjevederlaget") og 31,86% kontanter ("Kontantvederlaget"). NTS har forpliktet seg til å stemme for den Rettede Emisjonen og å tegne Vederlagsaksjene for å gjennomføre oppkjøpet av SalmoNor.

Den Rettede Emisjonen vil bli rettet mot norske og internasjonale investorer, i hvert tilfelle i henhold til tilgjengelige unntak fra krav om tilbudsprospekt og andre rapporterings- eller registreringskrav i aktuelle jurisdiksjoner og i henhold til andre salgsrestriksjoner. Minimum tegnings- og tildelingsbeløp er satt til NOK-ekvivalenten av EUR 100.000. Selskapet kan likevel, etter eget skjønn, tilby og tildele beløp under EUR 100.000 i den utstrekning tilgjengelige unntak fra prospektkrav etter den norske verdipapirhandelloven og tilknyttede regler åpner for dette.

Tegningskursen ("Tegningskursen") i den Rettede Emisjonen og det endelige antallet Tilbudsaksjer som vil bli utstedt, vil bli fastsatt av Selskapets Styre gjennom en akselerert bookbuilding prosess drevet av Tilretteleggeren. Bookbuilding-perioden i den Rettede Emisjonen vil starte i dag, 30. mars 2022, kl 16:30 CEST og forventes avsluttet 31. mars 2022 kl 08:00 CEST. Tilretteleggeren og Selskapet kan likevel, etter eget skjønn og med kort varsel, beslutte å forkorte eller forlenge bookbuilding-perioden. Hvis bookbuilding-perioden forkortes eller forlenges, kan andre datoer som det er vist til i denne meldingen, bli justert tilsvarende.

Tildeling av aksjer i den Rettede Emisjonen vil bli besluttet ved slutten av bookbuiliding-perioden, og endelig tildeling vil bli foretatt av Styret, etter eget skjønn, etter råd fra Tilretteleggeren.

Selskapet vil kunngjøre resultatet av den Rettede Emisjonen gjennom en børsmelding som forventes offentliggjort senest først åpning av handel på Oslo Børs 31. mars 2022.

Betinget tildeling forventes meldt til investorene den 31. mars 2022. Oppgjør av den Rettede Emisjonen forventes å finne sted rundt 11. april 2022 på ytelse-mot-ytelse basis forutsatt at enten (i) Selskapet og Tilrettelegger etablerer et aksjelånsarrangement med NTS i henhold til transaksjonsavtalen mellom NTS og NRS eller (ii) Selskapet inngår en avtale om forhåndsbetaling med Tilretteleggeren. Dersom Selskapet ikke er i stand til å etablere et aksjelånsarrangement som dekker alle Tilbudsaksjene vil Selskapet levere inntil 8.714.438 Tilbudsaksjer som noterte aksjer med samme ISIN-nummer som Selskapets eksisterende aksjer, og resterende Tilbudsaksjer vil bli levert under et separat ISIN-nummer og vil ikke tas opp til notering på Oslo Børs før et noteringsprospekt er blitt offentliggjort av Selskapet.

Gjennomføring av den Rettede Emisjonen er betinget av (i) vedtak i Styret om å godkjenne den Rettede Emisjonen etter utløpet av bookbuilding-perioden, (ii) vedtak på ekstraordinær generalforsamling i Selskapet ("EGFen"), som vil bli avholdt ca. 7. april 2022, om å forhøye aksjekapitalen til Selskapet ved å utstede Tilbudsaksjene og Aksjevederlaget og (iii) at Selskapets avtale med NTS om kjøp av samtlige aksjer i SalmoNor ikke er blitt gyldig terminert før eller på generalforsamlingsdatoen.

Den Rettete Emisjonen innebærer en fravikelse av aksjonærenes fortrinnsrett til å tegne Tilbudsaksjene. Styret har vurdert den Rettede Emisjonen i lys av likebehandlingskravene i den norske allmennaksjeloven, den norske verdipapirhandelloven, reglene om likebehandling i Regelbok nummer 2 for selskaper notert på Oslo Børs og Oslo Børs' retningslinjer for likebehandling, og anser at den foreslåtte Rettede Emisjonen er i samsvar med disse forpliktelsene. Styret anser at det vil være i Selskapets og aksjonærenes felles interesse å innhente egenkapital gjennom en rettet emisjon, særlig i lys av rådende markedsforhold. Styret har blant annet lagt vekt på at det er nødvendig å sikre finansiering av oppkjøpet av SalmoNor. Styret har på denne bakgrunn konkludert med at den Rettede Emisjonen er i samsvar med disse kravene.

.

Selskapet vil, forutsatt gjennomføring av den Rettede Emisjonen, vurdere å gjennomføre en etterfølgende reparasjonsemisjon av nye aksjer ("Reparasjonsemisjonen"). Hvis Reparasjonsemisjonen gjennomføres vil størrelsen og strukturen på denne være i samsvar med markedspraksis. Aksjonærer som blir tildelt aksjer i den Rettede Emisjonen vil ikke være kvalifisert til å delta i Reparasjonsemisjonen. Selskapet forbeholder seg retten, etter eget skjønn, til ikke å gjennomføre, eller å avlyse, Reparasjonsemisjonen, og Reparasjonsemisjonen vil under enhver omstendighet være betinget av at EGFen godkjenner den Rettede Emisjonen.

Rådgivere:

ABG Sundal Collier ASA er tilrettelegger, og Advokatfirmaet Wiersholm AS er juridisk rådgiver for NRS i forbindelse med den Rettede Emisjonen. AGP Advokater AS er juridisk rådgiver for Tilretteleggeren.

Klaus Hatlebrekke, Interim CEO: +47 975 16 757

Ola Loe, CFO: + 47 911 79 411

Om Norway Royal Salmon ASA:

Norway Royal Salmon ASA (NRS) konsern eier 36 085 tonn MTB for lakseoppdrett lokalisert i Troms og Finnmark og 21 800 tonn MTB for lakseoppdrett og 5 300 tonn for ørretoppdrett på Island gjennom selskapet Arctic Fish. I tillegg har konsernet minoritetsandeler i 2 tilknyttede norske oppdrettsselskaper som til sammen har 9 oppdrettskonsesjoner. NRS er et attraktivt posisjonert oppdrettsselskap som tilbyr laks til markedet gjennom eget salgsapparat. Vennligst se www.norwayroyalsalmon.com for mer informasjon

Important Notice

This announcement is not, and does not form a part of, any offer to sell, or a solicitation of an offer to purchase, any securities of the Company. The distribution of this announcement and other information may be restricted by law in certain jurisdictions. Copies of this announcement are not being made and may not be distributed or sent into any jurisdiction in which such distribution would be unlawful or would require registration or other measures. Persons into whose possession this announcement or such other information should come are required to inform themselves about and to observe any such restrictions.

The securities referred to in this announcement have not been and will not be registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the "US Securities Act"), and accordingly may not be offered or sold in the United States absent registration or an applicable exemption from the registration requirements of the US Securities Act and in accordance with applicable U.S. state securities laws. The Company does not intend to register any part of the offering or their securities in the United States or to conduct a public offering of securities in the United States. Any sale in the United States of the securities mentioned in this announcement will be made solely to "qualified institutional buyers" as defined in Rule 144A under the US Securities Act.

In any EEA Member State, this communication is only addressed to and is only directed at qualified investors in that EEA Member State within the meaning of the EU Prospectus Regulation, i.e., only to investors who can receive the offer without an approved prospectus in such EEA Member State. The expression "EU Prospectus Regulation" means Regulation 2017/1129 as amended together with any applicable implementing measures in any EEA Member State.

This communication is only being distributed to and is only directed at persons in the United Kingdom that are (i) investment professionals falling within Article 19(5) of the Financial Services  and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005, as amended (the "Order") or (ii) high net worth entities, and other persons to whom this announcement may lawfully be communicated, falling within Article 49(2)(a) to (d) of the Order (all such persons together being referred to as "relevant persons"). This communication must not be acted on or relied on by persons who are not relevant persons. Any investment or investment activity to which this communication relates is available only for relevant persons and will be engaged in only with relevant persons. Persons distributing this communication must satisfy themselves that it is lawful to do so.

Matters discussed in this announcement may constitute forward-looking statements. Forward-looking statements are statements that are not historical facts and may be identified by words such as "believe", "expect", "anticipate", "strategy", "intends", "estimate", "will", "may", "continue",  "should" and similar expressions. The forward-looking statements in this release are based upon various assumptions, many of which are based, in turn, upon further assumptions. Although the Company believes that these assumptions were reasonable when made, the assumptions are inherently subject to significant known and unknown risks, uncertainties, contingencies and other important factors which are difficult or impossible to predict and are beyond the Company's control.

Actual events may differ significantly from any anticipated development due to a number of factors, including without limitation, changes in investment levels and need for the Company's services, changes in the  general economic, political and market conditions in the markets in which the Company operates, the Company's ability to attract, retain and motivate qualified personnel, changes in the Company's ability to engage in commercially acceptable acquisitions and strategic investments, and changes in laws and regulation and the potential impact of legal proceedings and actions. Such risks, uncertainties, contingencies and other important factors could cause actual events to differ materially from the expectations expressed or implied in this release by forward-looking statements. The Company does not provide any guarantees that the assumptions underlying the forward-looking statements in this announcement are free from errors nor does it accept any responsibility for the future accuracy of the opinions expressed in this announcement or any obligation to update or revise the statements in this announcement to reflect subsequent events. You should not place undue reliance on the forward-looking statements in this document.

The information, opinions and forward-looking statements contained in this announcement speak only as at its date, and are subject to change without notice. The Company does not undertake any obligation to review, update, confirm, or to release publicly any revisions to any forward-looking statements to reflect events that occur or circumstances that arise in relation to the content of this announcement.

Neither the Manager nor any of its respective affiliates make any representation as to the accuracy or completeness of this announcement and none of them accept any responsibility for the contents of this announcement or any matters referred to herein.

This announcement is for information purposes only and is not to be relied upon in substitution for the exercise of independent judgment. It is not intended as investment advice and under no circumstances is it to be used or considered as an offer to sell, or a solicitation of an offer to buy any securities or a recommendation to buy or sell any securities in the Company. Neither the Manager nor any of its affiliates accept any liability arising from the use of this announcement.

This announcement is an advertisement and is not a prospectus for the purposes of Regulation (EU) 2017/1129 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2017 on prospectuses to be published when securities are offered to the public or admitted to trading on a regulated market, and repealing Directive 2003/71/EC (as amended) as implemented in any Member State.

This information is considered to be inside information pursuant to the EU Market Abuse Regulation, and is subject of the disclosure requirements of section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

The stock exchange announcement was published by Bjørn Kleven, Group Accounting Manager of Norway Royal Salmon ASA at the time set out above.