Norges første norsk-afrikanske handelskonferanse, Norwegian-African Business Summit

Torsdag 29. september på Radisson BLU Scandinavia Hotel i Oslo.

Handelsminister Trond Giske, en av Øst-Afrikas mest kjente forretningsmenn Dr. Manu Chandaria, Kenyas minister for East Africa Community Musa Sirma og DR Congos industriminister Jean Marie Bulambo Kilosho er blant talerne når landets første norsk-afrikanske handelskonferanse blir arrangert i Oslo, torsdag denne uken.

Foruten ministerne fra Kenya og DR Congo, vil også en av Øst-Afrikas mest kjente forretningsmenn, Dr. Manu Chandaria, dele sin råd til norsk næringsliv. Han er tre år på rad kåret til “CEO of the Year” i Øst-Afrika og hans familieselskap er til stede i 45 forskjellige land.

Statoils direktør for Afrika Thore E. Kristiansen, Jotuns strategidirektør Svein Stolpestad og Heidelberg Cement Afrika (Scancem) direktør Arne-Jørg Selen stiller i et panel som skal snakke om muligheter og utfordringer ved Afrikasatsingen.

Klaus Endresen, mangeårig leder i Norsk Hydro, nå bosatt i Namibia, vil snakke om norsk næringslivs suksesskriterier i Afrika etter mer enn 30 sammenhengende år med forretningsutvikling i Afrika.

CEO i Silk Invest, Zin Bekkali og Africa Porfolio Manager Roelof Horne fra Investec Assets Management vil fortelle hvorfor norske investorer burde investere pengene sine i Afrika. Norfund direktør Kjell Roland og sjefsøkonom Harald Magnus Andreassen vil bidra her.

Handelsekspert Adeyemi Dipelou fra UN Economic Commission for Africa (UN-ECA), privat sektor direktør Tim Turner i African Development Bank vil fortelle mer om den nye økonomien i Afrika og de nye rammebetingelsene for business.

Forskningsdirektør Daniel Large i Africa Asia Center ved Royal Africa Society i London vil diskutere hvorvidt Kina utgjør en trussel for norsk næringsliv i Afrika.

Advokat Matouk Bassiouny fra DLA Piper Egypt vil snakke om utfordringene ved regimeendringer, og advokat James Kamau fra Kenya vil snakke om korrupsjon og hvordan håndtere dette.

Oppdatert program ligger ved. Mer informasjon om arrangementet og foredragsholderne finnes også på www.norwegianafrican.no/conference

For konferansedeltakelse og intervjuavtaler med noen av foredragsholderne, vennligst kontakt:

Eivind Fjeldstad, Norwegian-African Business Association (NABA)

Telefon: 9596 9631, e-post: ef@ilpi.org