• Norwegian Property ASA/

NPRO: 1Q 2022 – Bortfall av covid-restriksjoner har gitt god omsetningsvekst. Et sterkt transaksjonsmarked i våre kjerneområder har bidratt til økte eiendomsverdier og et godt resultat for selskapet.

• Inntekter for første kvartal ble MNOK 242,5, opp fra MNOK 225,7 samme kvartal i fjor
  • Driftsresultat før verdiendringer ble MNOK 204,2, tilsvarende NOK 0,32 pr aksje
  • Positiv verdiendring i kvartalet ble MNOK 560 for eiendom og MNOK 123 for derivater
  • Resultat etter skatt ble MNOK 636,2, som gir et resultat per aksje (EPS) på NOK 0,99 for første kvartal
  • Netto utleie for kvartalet ble MNOK 44,4
  • Long-term net reinstatement verdi (EPRA NRV) ble NOK 25,76 per aksje, en økning på 2,3%. Bokført verdi av egenkapital pr aksje var NOK 20,49.
  • Scope utsteder offisiell kredittrating av NPRO: BBB-, Stable

Bent Oustad, administrerende direktør uttaler om kvartalet:

«Jeg er glad for å registrere at etter lettelsen i korona-restriksjonene i Norge den 12. februar 2022 er nivået på omsetningen i butikk og restaurant på Aker Brygge tilbake, og over nivået før korona. Omsetningen for første kvartal 2022 utgjør 90% av omsetningen i første kvartal 2019, selv om halve kvartalet i 2022 hadde omfattende restriksjoner.

Klimaregnskapet vårt for 2021 ble ferdigstilt i kvartalet, og klimagassutslippene målt per kvadratmeter er ned 35% fra året før. En viktig grunn er god energi-mix med fjernvarme- og kjøling på Fornebu eiendommene våre. Vår investering i ny teknologi på Snarøyveien 36 har også bidratt til økt andel fornybar energi.

Økningen i eiendomsverdiene våre på MNOK 560 (2,2%) er sterkt påvirket av økt optimisme knyttet til bygulvet på Aker Brygge, og representerer en delvis tilbakeføring av nedskrivingene forårsaket av pandemien i andre kvartal 2020. I tillegg har det blitt gjennomført et par vesentlige transaksjoner i våre delmarkeder i kvartalet som understøtter en oppjustering av verdiene. Dersom dagens rentenivå vedvarer over lang tid, vil det kunne påvirke verdsettelsen av næringseiendom fremover. Med våre lange rentebindinger, føler vi oss godt posisjonert for fremtiden.»

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no