NPRO: 3Q 2022 – Stabil økning i leieinntekter og åpning av gjenbrukspark

• Inntekter for tredje kvartal ble MNOK 258, opp fra MNOK 229 samme kvartal i fjor
  • Resultat før verdiendringer ble MNOK 115, tilsvarende NOK 0,18 pr aksje
  • Negativ verdiendring i kvartalet ble MNOK 658 for eiendom mens det var en positiv verdiendring på MNOK 27 for derivater
  • Resultat etter skatt ble MNOK -470 som gir et resultat per aksje (EPS) på NOK -0,73 for tredje kvartal
  • Netto utleie for kvartalet ble MNOK 13
  • EPRA NRV (Long-term net reinstatement verdi) ble NOK 25 per aksje, en reduksjon på 4% siste kvartal.

Bent Oustad, administrerende direktør, uttaler om kvartalet:

"Det er god aktivitet i utleiemarkedet i våre kjerneområder. Vi har lite ledige lokaler, og dette medfører at leier som blir reforhandlet skjer til vesentlig høyere pris per BTA. Med fortsatt økte byggekostnader og byggestopp i enkelte prosjekter, ser vi at det er lite nybygg som kommer til markedet hvilket gjør at vi tror leiemarkedet vil holde seg sterkt også i kommende kvartal.

Vi hadde offisiell åpning av vår gjenbrukspark i Nydalen hvor vi har konvertert en parkeringsplass til 1000 kvm med park midt i et urbant kontormiljø. Samarbeidet med Asplan Viak, Agaia, Bymiljøetaten og Statsbygg har gitt oss gode materialer og nyttig kunnskap til fremtidige prosjekter. Utviklingen av parken er i henhold til vår bærekraftstrategi og i tråd med vår visjon om å skape engasjerende møteplasser.

Dette var vårt ellevte kvartal på rad med vekst i leieinntekter. Vi har en LTV på 41,9%, en durasjon på låneporteføljen på 3,9 år og en sikringsgrad på 71%. Vektet lengde på rentebindingene er 5,9 år. Vi er godt rustet for å se på muligheter som skulle oppstå i dagens marked."

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no