NPRO: 3Q 2024 – Vellykket refinansiering i obligasjonsmarkedet

• Inntekter for tredje kvartal ble MNOK 361, opp 30 prosent fra MNOK 276 samme kvartal i fjor.

• Driftsresultatet før verdiendringer ble MNOK 280 for tredje kvartal. Dette er 21% bedre enn samme kvartal i fjor.

• Resultat før skatt og verdiendringer ble MNOK 88 for tredje kvartal, tilsvarende NOK 0,14 pr aksje for kvartalet.

• Positiv verdiendring for eiendom i kvartalet ble MNOK 170 (0,6 %) og negativ endring for derivater på MNOK 37.

• Resultat etter skatt ble MNOK 177 for kvartalet. Det gir et resultat per aksje (EPS) på NOK 0,28 for andre kvartal.

• Netto leie for inngåtte, reforhandlede og oppsagte leiekontrakter økte med MNOK 4 i kvartalet.

• EPRA NRV (Long-term net reinstatement value) er NOK 20,8 per aksje.

Bent Oustad, administrerende direktør, uttaler om kvartalet:

«Inntektsveksten fortsatte i kvartalet, godt hjulpet av kjøpet av Telegrafen i fjor og overtakelsen av Martin Linges vei 33 i år. Like-for-like veksten alene er også over 8% som igjen er godt over den kontraktsfestede KPI-veksten. Til dels store oppgraderinger på Aker Brygge er i ferd med å ferdigstilles for noen av våre større leietakere, og det er gledelig å se resultatet som leietakerne flytter tilbake til. Vi har god kostnadskontroll og leverer en driftsmargin før administrasjonskostnader på 87% i kvartalet.

Vi opererer fortsatt i et urolig marked med noe usikkerhet. Rentekuttene har som vi spådde forrige kvartal blitt ytterligere utsatt. Det er derfor ekstra gledelig å se kontinuerlig forbedring i finansieringsmarkedet med fallende marginer. Vi er ydmyke og takknemlige for tilliten markedet viser oss. Vi gjorde en vellykket transaksjon i obligasjonsmarkedet med et nytt lån på MNOK 545 med margin 1,15% og tre års løpetid i løpet av kvartalet. Vi jobber videre med å optimalisere vår kapitalstruktur, og vil være synlige i de finansieringsmarkedene vi opererer i også fremover.

I løpet av kvartalet har vi også oppdatert vårt rammeverk for grønne obligasjonslån, hvor vi har fått en Lys Grønn rating fra S&P Global. Rammeverket er en viktig del av NPROs kontinuerlige forbedring og strategi.»

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no