NPRO: 4Q 2022 – Leieinntekter for året passerte 1 milliard, god underliggende drift og vellykket refinansiering

Norwegian Property presenterer resultatene for Q4-2022 den 3. februar kl 08:30. Presentasjonen holdes i kantina i 5. etasje i Kaibygg 1 på Aker Brygge, inngang fra Bryggegata 6. Det vil også være mulig å følge presentasjonen på webcast: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20230203_1/

• Inntekter for fjerde kvartal ble MNOK 258, opp fra MNOK 236 samme kvartal i fjor. Inntekter for året ble MNOK 1 014, opp fra MNOK 920 i fjor.
  • Resultat før verdiendringer ble MNOK 485 for 2022 og MNOK 76 for fjerde kvartal, tilsvarende NOK 0,12 pr aksje for kvartalet og NOK 0,75 pr aksje for hele året.
  • Negativ verdiendring i kvartalet ble MNOK 403 for eiendom og MNOK 34 for derivater.
  • Resultat etter skatt ble MNOK -381 for fjerde kvartal og MNOK 296 for året. Det gir et resultat per aksje (EPS) på NOK -0,59 for fjerde kvartal og NOK 0,46 for året.
  • Netto utleie for kvartalet ble MNOK 27.
  • EPRA NRV (Long-term net reinstatement value) ble NOK 24,26 per aksje, en reduksjon på 3 prosent siste kvartal.

Bent Oustad, administrerende direktør uttaler om kvartalet:

«I 2022 har vi hatt vekst i leieinntekten i alle våre tre kjerneområder; CBD, Nydalen og Fornebu. Den underliggende driften i selskapet er meget god. Spesielt gledelig er det å se at våre reforhandlinger gjøres på vesentlige høyere nivåer enn tidligere. Uplift i leien har vært økende gjennom året, og reflekterer dermed også eksterne markedsrapporter.

Vi er godt fornøyde med å ha fått på plass to nye bilaterale banklån i kvartalet på henholdsvis MNOK 500 og MNOK 435. I tillegg har vi forlenget en trekkfasilitet på MNOK 600. Forfall på lån i 2023 er for oss begrenset. Med gode og langsiktige bankrelasjoner, sterke eiere, et finansmarked som gradvis fungerer bedre og god underliggende drift, er vi godt posisjonert til å utnytte eventuelle nye muligheter som måtte komme».

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no