NPRO: 4Q og hele året 2023 – Kjøp av eiendommen Telegrafen og meget god underliggende drift

• Inntekter for fjerde kvartal ble MNOK 292, opp fra MNOK 258 samme kvartal i fjor.

• Driftsresultatet før verdiendringer og JVs ble MNOK 232 for fjerde kvartal

• Dette er 17% bedre enn samme kvartal i fjor og 9% bedre for hele året

• Resultat før skatt og verdiendringer ble MNOK 51 for fjerde kvartal, tilsvarende NOK 0,08 pr aksje for kvartalet.

• Negativ verdiendring for eiendom i kvartalet ble MNOK 895 (-3,6 %) og negativ endring for derivater på MNOK 86.

• Resultat etter skatt ble MNOK -815 for kvartalet. Det gir et resultat per aksje (EPS) på NOK -1,27 for fjerde kvartal.

• Netto leie for inngåtte, reforhandlede og oppsagte leiekontrakter ble MNOK 10.

• EPRA NRV (Long-term net reinstatement value) er NOK 20 per aksje.

Bent Oustad, administrerende direktør, uttaler om kvartalet:

«Kjøpet av eiendommen Telegrafen på 25 000 kvm i Oslo sentrum ble fullført i fjerde kvartal og er i tråd med Norwegian Propertys vekstambisjoner. Eiendommen er nylig renovert og kontorene er fullt utleid. Den er BREEAM in use sertifisert som Excellent. Kjøpet ble finansiert med et nytt grønt obligasjonslån på MNOK 1 000 og ny egenkapital fra våre eiere.

Det er spesielt gledelig å se den gode driften i selskapet vårt. Driftsresultatet før verdiendringer og JVs viser en god bedring på 9% i forhold til hele 2022, og hele 17% forbedring i forhold til 4. kvartal i fjor. Sterk kostnadskontroll og et sterkt leiemarked med høy aktivitet og positiv netto utleie for hele 2023 gir oss sterke tall og god, men ydmyk tro på fremtiden.

Siden toppen er avkastningskravet justert opp med hele 1,5%-poeng, som har gitt en isolert negativ effekt på eiendomsverdiene med 34%. God drift og det sterke leiemarkedet har hatt motsatt effekt, og netto er eiendomsporteføljen vår skrevet ned med 16% i samme periode.

Vi har inngått nye låneavtaler med våre relasjonsbanker for å dekke alle forfallene på obligasjonslån i 2024, slik at vi er optimistiske for flere muligheter fremover.»

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no