NPRO: Overtagelse av Martin Linges vei 33 på Fornebu

Norwegian Property (NPRO) har gjennom et datterselskap, NPRO Holding AS, per 18. mars 2024 overtatt samtlige aksjer i ML 33 Holding II AS, som indirekte eier aksjene i selskapet som eier eiendommen Martin Linges vei 33 på Fornebu ("Eiendommen"). Aksjene er overtatt for NOK 1. NPRO Holding er 100% eier av junior obligasjonslån ytet til et av Eiendommens eierselskaper.

Tidligere aksjonær har forsøkt å få inn ny kapital for å reparere brudd på covenants i låneavtaler i Eiendommens eierselskaper. De har også forsøkt å selge Eiendommens eierselskaper i markedet gjennom en strukturert salgsprosess uten å lykkes.

I forbindelse med overtakelsen av aksjene, har NPRO Holding garantert en emisjon i ML 33 Holding II AS på NOK 500 millioner, mot en minste allokering på 80%. ML 33 Invest AS er gitt rett til å tilby eksisterende aksjonærer i ML 33 Invest til å tegne seg for inntil NOK 100 millioner i emisjonen på nærmere avtalte vilkår.

Provenyet fra emisjonen vil bli brukt til å reparere brudd på senior obligasjonslån, nedbetale deler av juniorlånet, finansiere fremtidige vedtatte investeringer i eiendommen, samt dekke transaksjonskostnader.

Eiendommens eksisterende seniorlån løper til 10. januar 2025, mens juniorlånet forfaller 28. oktober 2024.

Styret i NPRO vil i løpet av høsten vurdere å foreslå utstedelse av nye aksjer i NPRO i forbindelse med etablering av ny langsiktig finansiering for Eiendommen.

Bent Oustad, CEO, tlf: +47 4801 6082, e-mail: bo@npro.no
Haavard Rønning, CFO, tlf. +47 400 200 19, e-mail: hr@npro.no