EUROPEAN TECH TOUR KÅRER DE MEST LOVENDE TEKNONOLIGISELSKAPENE I NORGE

22 finalister i Norwegian Tech Tour 2008 kjemper om investeringsstøtte

Oslo, 28. august 2008 – “The European Tech Tour 2008” annonserer i dag at 22 selskaper er kåret til finalister og er dermed blant landets mest lovende teknologiselskaper. Disse kan få muligheten til å motta investeringsstøtte fra investorer og institusjoner gjennom flere dager med bedriftspresentasjoner.

De 22 vinnerne ble valgt ut fra et utvalg på mer enn 100 kandidater på bakgrunn av detaljerte vurderinger av en komité, som består av representanter fra ledende norske innovasjonsselskaper. Komiteen vurderte blant annet teknologien, selskapsstrukturen, fremtidsutsikter, gjennomføringsevne, samt kvaliteten og erfaringen til ledelsen i selskapene.

Og vinnerne er…
Vinnerne av ”The Norwegian Tech Tour 2008” spenner over en rekke ulike sektorer og felt og består av selskaper innen rengjøringsteknologi, olje og gass, kommunikasjonskomponenter, underholdningsspill, software, sikkerhet, design, strømstyringsteknologi, nettverks- og trådløse systemer og mye mer.

Finalistene er:
Selskap Sted Selskap Sted
Angle Wind Stavanger Kvaleberg Oslo
Apto Maritime Trondheim Marine Cybernetics Trondheim
Artic Silicon Devices Trondheim Metallkraft Kristiansand
bMenu Oslo mobileAxept Oslo
ChapDrive Trondheim Nimsoft Oslo
Cubility Sandnes ProAnalysis Bergen
Energy Micro Oslo ReVolt technology Staefa
Epsis Bergen RPR Technologies Porsgrunn
Fras Technology Ås T-Vips Oslo
Fronter Oslo Think Global Snarøya
FXI Technologies Oslo Viz Risk Management Bergen

“The European Tech Tour” besøker i 2008 Norge for andre gang. Arrangementet har tidligere blitt arrangert i Norge i 2002.

- Deltakerne på TechTour representerer toppskiktet både i europeisk og amerikansk venture. Interessen for norsk teknologi er stor, og dette lover godt for årets vinnere. Forrige gang TechTour var i Norge, ble selskaper som Trolltech, Chipcon, Opera og Funcom presentert. Vi håper potensialet for årets vinnere er like stort, sier Terje Mikalsen, president i “The Norwegian Tech Tour 2008”

- Med så stor interesse det har vært fra norske entreprenører for å delta i konkurransen, har vi også fått svært god kvalitet på vinnerselskapene, sier Tellef Thorleifsson, Nortzone Ventures, og Vice President i det norske TechTour-teamet.

- Venture-fondene spiller en viktig rolle i utvelgelse og utvikling av nyskapende bedrifter. Norske og internasjonale venture-fond gir oss en mulighet til å få kanalisert norsk og internasjonal kompetanse og kapital til ikke-børsnoterte bedrifter. Det er derfor avgjørende for fremtiden til norske entreprenører at vi får vist frem investeringsmulighetene i de sterke norske klyngene til disse internasjonale investorene, sier Maria Helsengreen, Direktør i Argentum og Vice President i det norske Tech-Tour teamet.

Hva skjer videre for vinnerne?
Det neste steget for vinnerne er formelt å presentere forretningsplanene sine på en turne i Oslo, Tønsberg og Stavanger fra 27.-29. august. I løpet av dagene skal selskapene møte investorer og representanter for å vise frem mulighetene for å investere i disse. Under presentasjonene går de gjennom følgende:
• Hva selskapet gjør og hva det tjener penger på.
• Størrelse og egenart innen sitt marked, samt vise hvilket problem som løses med produktet.
• Selskapets gjennomføringsevne og kundens nytte ved å bruke produktet.
• Konkurransedyktighet
• Ledelsens og partneres styrke og relevans i forhold til marked og produkt
• Markedsstrategi
• Dagens posisjon i markedet

Selskapene som deltar vil få eksperthjelp, tilbakemeldinger og råd under sine presentasjoner, noe som kan være svært verdifullt. Investorene og representantene vil evaluere hvert selskap for potensielt å investere. Finalistene vil samtidig knytte til seg viktige kontakter.

Om Tech Tour
“European Tech Tour Association” (ETT) ble grunnlagt av Sven Lingjaerde i Sveits i 1998 og har siden oppstarten for 10 år siden, hatt stor suksess med 28 ”Tech Tours” i hele Europa, Israel, Russland og India. ETT ble stiftet på grunn av økende interesse for teknologi og teknologiselskaper i forskjellige deler av Europa, og er en uavhengig organisasjon som driftes av en rekke viktige bidragsytere fra høyteknologisk industri.

Målet til ETT er å finne frem til og støtte spennende nyoppstartede selskaper, slik at disse kan markere seg internasjonalt. Organisasjonen fokuserer på internasjonal eksponering og ekspansjon av fremadstormende selskaper for å sørge for høy vekst innen utvikling av teknologi. Organisasjonen mener at mulighetene for fremgang innen innovasjon i Europa, ligger i evnen til å omsette dagens nyskapende prosjekter til morgendagens teknologivinnere.

For mer informasjon, vennligst se www.techtour.com

Takk til ”Tech Tour” sponsorene for deres sjenerøse støtte.