Rekord-prosjekt til NRC Group i allianse-utbygging av ny bybane i Helsinki

NRC Group er sammen med YIT, Finlands største entreprenørfirma, tildelt en kontrakt for bygging av Jokeri Light Rail Line, en bybane i Helsinki-regionen, etter at bystyret i Espoo i dag godkjente prosjektet. Bystyret i Helsinki har tidligere godkjent utbyggingen og alle politiske vedtak er nå på plass for å gå i gang med prosjektet. NRC Groups estimerte andel av kontrakten, med tilleggsarbeider, utgjør 220 millioner euro, eller mer enn 2,1 milliarder kroner. Prosjektet vil ved endelig signering være selskapets største noensinne.

“Vi er svært stolte av å være en alliansepartner for utbyggingen av Jokeri Light Rail Line. Det er resultatet av mange års hard jobbing i NRC Group Finland. For oss er det et rekordprosjekt i verdi og omfang, og en bekreftelse på posisjonen vi har bygget som Nordens lendende baneentreprenør,” sier Øivind Horpestad, konsernsjef i NRC Group.

NRC Group skal levere både designtjenester og konstruksjonsarbeider gjennom en alliansekontrakt. Det innebærer at kundene Helsinki og Espoo, de to største byene i Finland, går sammen med prosjektets designere og entreprenører i en felles prosjektorganisasjon som har ansvar for fremdrift og som sammen deler prosjektrisiko og -oppside under utbyggingen.

Jokeri Light Rail er en 25 kilometer lang høyhastighetsbane mellom Itäkeskus i Helsinki og Keilaniemi in Espoo. Når bybanen er ferdig vil den tilby raskere, mer pålitelig og mer komfortabel transport mellom de to by-sentrene. I tilknytning til banen vil det åpnes opp for byutvikling og boligbygging. Det er ventet at Helsinki-regionen vil ha omtrent to millioner innbyggere og tilby mer enn en million jobber i 2050. Det er estimert at mer enn 100,000 mennesker daglig vil bruke Jokeri Light Rail når den er ferdig.

Foreløpig er det lagt opp til byggestart i juni i år med planlagt ferdigstillelse i juni 2024. Formell kontraktsignering er planlagt til omkring 22. mai, med forbehold om at det ikke kommer politiske eller reelle legale innsigelser før denne datoen.

Jokeri Light Rail prosjekt-alliansen består av byene Helsinki og Espoo som oppdragsgiver, YIT og NRC Group som entreprenører, samt konsulent- og designfirmaene Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy and NRC Group Finland Oy.

NRC Group har deltatt i alle de fem banereleterte allianseprosjektene som er gjennomført eller som utføres i Finland. Det inkluderer etablering av trikk i Tampere, som er det største pågående prosjektet, og fornyelsen av jernbanestrekningen Lielahti – Kokemäki, som er det første offentlige allianseprosjektet i Europa noensinne.

Konsernsjef NRC Group, Øivind Horpestad, telefon: +47 91 00 06 26.

NRC Group er Nordens største entreprenør innen banerelatert infrastruktur, med sterk tilstedeværelse i Norge, Sverige og Finland. Selskapet er en totalleverandør av banerelaterte tjenester, i tillegg til å levere tjenester til all transportrelatert infrastruktur som vei, havn, kai, broer og tunneler. Tjenestene inkluderer prosjektering, grunnarbeid, sporarbeid, sikkerhet, elektro, telecom og signal samt miljøtjenester som sanering og gjenvinning.

NRC Group har hatt en betydelig vekst siden oppstarten i 2011, og er i dag den ledende entreprenør innen baneinfrastruktur i Norden. NRC Group har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, i tillegg til regionskontorer i Norge, Sverige og Finland. Selskapet omsetter for rundt 6 milliarder og sysselsetter cirka 2 450 medarbeidere. NRC Group er notert på Oslo Børs under tickerkode «NRC» og ledes av konsernsjef Øivind Horpestad.

www.nrcgroup.com