Odfjell SE - Andre kvartal 2017: Noe svakere andre kvartal, i tråd med selskapets egne forventninger fra foregående kvartal

Odfjell SE presenterer i dag resultatet for andre  kvartal 2017. Resultatet gjenspeiler et svakere spotmarked for kjemikalietankere. Selskapets kontraktsportefølje i både kjemikalietankere og terminaler bidrar imidlertid fortsatt til å redusere negative konsekvenser av et utfordrende marked. Selskapet rapporterer EBITDA på USD 41 mill, sammenlignet med USD 46 mill i første kvartal 2017 og netto resultat på -USD 5 mill sammenlignet med USD 2 mill i første kvartal 2017.

Høydepunkter for andre kvartal 2017:
· Odfjells fraktindeks (ODFIX) gikk ned 1,3% sammenlignet med foregående kvartal
· EBITDA for kjemikalietankvirksomheten: USD 31 mill, sammenlignet med USD 36 mill i foregående kvartal. Det reduserte resultatet er i hovedsak grunnet et svakere spotmarked
· Odfjell Terminals EBITDA: USD 10 mill sammenlignet med USD 9 mill i foregående kvartal
· Kjøp av fem skip fra Chemical Transportation Group (CTG) fullførte Odfjells nåværende vekstmål. Attraktiv finansiering er sikret for hele flåtefornyingsprogrammet
· Et potensielt salg av Odfjells andel av terminalen i Singapore har generert stor interesse fra potensielle investorer

"Vi er ikke tilfreds med å rapportere et netto tap for kvartalet, men vår operasjonelle drift er sterk. CTG-transaksjonen markerte fullførelsen av våre nåværende vekstambisjoner og sikrer at Odfjell fortsatt kan tilby konkurransedyktig og effektiv service til våre kunder", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.

Odfjell forventer at resultatene for tredje kvartal 2017 vil være marginalt lavere enn andre kvartal 2017, men 2017 vil være i tråd med første halvår 2017.

Se vedlagte rapport og presentasjon for andre kvartal og første halvår 2017. Resultatene presenteres av CEO Kristian Mørch og SVP Finance/CFO Terje Iversen kl 09:30 i dag torsdag 24. august 2017 på Felix konferansesenter, møterom "Norden ". Adresse: Bryggetorget 3, Aker Brygge i Oslo. En live webcast vil samtidig være tilgjengelig på Odfjell.com (Investor Relations / Reports and Presentations).

For mer informasjon:

IR-kontakt: Bjørn Kristian Røed, Manager Investor Relations & Research