Odfjell SE: Bedret resultat drevet av Odfjell Tankers

Odfjell SE rapporterte i dag selskapets resultat for et fjerde kvartal som reflekterer ett sterkere marked mot slutten av kvartalet.

Høydepunkt for 4Q19:

• Sterkere resultat drevet av fortsatt forbedring i kjemikalietankmarkedene
• EBITDA på USD 58 millioner, sammenlignet med USD 51 millioner i 3Q19
• EBITDA på USD 50 millioner fra Odfjell Tankers, sammenlignet med USD 45 millioner i 3Q19
• EBITDA på USD 8 millioner fra Odfjell Terminals, sammenlignet med USD 6 millioner i 3Q19
• Netto resultat på USD -10 millioner sammenlignet med USD -1 millioner siste kvartal
• Korrigert for engangsposter var netto-USD USD -7 millioner i fjerde kvartal, sammenlignet med justert nettoresultat på USD -15 millioner i forrige kvartal
• Spotrater på de viktigste handelsrutene økte med 12% sammenlignet med 3Q19, og ratefornyelsene av COA steg med 6,5% i 2019
• Desember 2019 var den første måneden med overskudd fra underliggende virksomhet siden 2017
• Utfallet og utviklingen av Coronaviruset har blitt en risikofaktor og kan påvirke etterspørselen fremover

«2019 var året da kjemikalietankmarkedet begynte å forbedre seg, og vi fortsetter å tro på ytterligere bedring basert på positive grunnleggende faktorer. Starten av 4Q19 ble negativt påvirket av geopolitisk spenning i Midtøsten, men kvartalet avsluttet med en positiv utvikling. Vi har også hatt en vellykket overgang til bruk av nytt drivstoff i tråd med IMO 2020-forskriftene. Vi forventer ytterligere bedring av resultatene våre i 1Q20», sier Kristian Mørch, administrerende direktør i Odfjell SE.

Se vedlagt for 4Q19-rapport og presentasjon. Odfjell SE presenterer resultatene i en live webcast kl. 08:00 CET i dag. Følg webcasten på Odfjell.com (https://www.odfjell.com/investors/reports-and-presentations/). Presentasjonen holdes på engelsk.

IR-kontakt: Bjørn Kristian Røed

E-post: bkr@odfjell.com