Odfjell SE: Endelig signering av skipsbyggingskontrakter for to kjemikalietankere

Med henvisning til tidligere melding angående intensjonsavtale om bygging av to kjemikalietankere med lastetanker i rustfritt stål, meddeler Odfjell at endelige byggekontrakter nå er signert med Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) CO., LTD.

De to skipene vil bli 38,000 dwt og begge vil ha 40 tanker med en lastekapasitet på 45,000 cbm. Begge skipene er tilrettelagt for dual fuel-løsning. Avtalen kommer i tillegg til tidligere inngåtte avtaler med samme verft om levering av fire skip på hhv. 49,000 dwt med 33 tanker i rustfritt stål. Kontraktspris for skipene er USD 116 millioner. Første skip forventes levert i juni 2020, påfølgende skip blir levert tre måneder senere.

For mer informasjon:
Kristian Mørch
CEO, Odfjell SE
E-post: kristian.morch@odfjell.com

Terje Iversen
CFO, Odfjell SE
E-post: terje.iversen@odfjell.com

Odfjell-gruppen er et av verdens ledende shippingselskap innen transport og lagring av kjemikalier. Selskapets flåte består av rundt 80 skip, hovedsakelig registrert i Norge (NIS). Odfjell opererer over hele verden og transporterer rundt 600 ulike typer kjemikalier og annet flytende materiale. Disse er viktige bestanddeler for produksjon av utallige produkter - fra fotballer, bildeler og drikkeflasker til medisiner, maling og gjødsel. Odfjell har også eierandel i seks tankterminaler lokalisert i hhv. Belgia, USA, Sør-Korea og Kina. Terminalvirksomheten er også tilknyttet et nettverk i Sør-Amerika bestående av ytterligere 12 tankterminaler delvis eid av nærstående parter. Selskapet har rundt 2300 ansatte og avdelinger i 13 land, med hovedkontor i Bergen, Norge. Selskapet hadde en årlig brutto omsetning på USD 872 millioner i 2019. Les mer på Odfjell.com.