Odfjell SE: Harald Fotland utnevnt som ny administrerende direktør

Styret i Odfjell SE har utnevnt Harald Fotland som selskapets nye administrerende direktør (CEO). Fotland kommer fra stillingen som selskapets operasjonsdirektør (COO), og tiltrer som øverste leder 6. mai 2022.

"Vi er glade for at en intern kandidat overtar roret i Odfjell. Ansettelsen ble foretatt etter en prosess som inkluderte både eksterne og interne kandidater. Harald har utmerket seg med å lede en rekke innovative og transformative prosjekter i løpet av sin tid i selskapet. Han har kompetansen og erfaringen som skal til for å sikre kontinuitet og fremgang, og til å ytterligere styrke Odfjells ledende posisjon", sier styreleder Laurence Odfjell.

Harald Fotland tar over etter Kristian Mørch, som i mars meldte at han ønsket å gå av. Mørch vil være tilgjengelig i seks måneder for å sørge for en sømløs overgang.

"På vegne av meg selv og styret vil jeg rette en stor takk til Kristian for hans bidrag til Odfjell i løpet av sine syv år ved roret. Selskapet har gjennomgått en betydelig transformasjon, og står i dag på en solid og effektiv plattform. Vi har løst fortidens utfordringer og forbereder oss på fremtiden", sier Laurence Odfjell.

Fotland kom til Odfjell i 2010 som stabssjef. Han fortsatte som leder av Odfjell Tankers i 2015, og ble utnevnt til selskapets første operasjonsdirektør i 2018.

"Jeg er takknemlig for tilliten over å bli utnevnt som administrerende direktør i Odfjell og gleder meg til å ta fatt. Siden 2015 har jeg hatt privilegiet av å være med på å styrke og omstille Odfjell til å bli største globale aktør med verdens mest energieffektive kjemikalietankflåte. Vår plattform er solid og markedsdriverne er de sterkeste vi har sett på mange år. Jeg ser nå frem til å høste av de solide forberedelsene Odfjell-teamet har gjennomført de siste årene. Vi har et imponerende globalt team og er i godt driv. Min hovedoppgave blir å sikre at vi fortsetter å tilby tjenester i verdensklasse både innen shipping og på våre terminaler – trygt, bærekraftig og mer effektivt enn noen andre i bransjen," sier Fotland.

Bjørn Kristian Røed
VP Corporate Analysis & Investor Relations
Epost: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 90 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fem tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere ti tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 13 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1038 millioner i 2021. Se mer på Odfjell.com.

Quick facts

Harald Fotland er utnevnt som ny administrerende direktør i Odfjell SE. Han etterfølger Kristian Mørch, som i mars annonserte at han ønsket å gå av. Fotland tar over som øverste leder 6. mai 2022.
Tweet dette

Sitater

Vi er glade for at en intern kandidat overtar roret i Odfjell. Ansettelsen ble foretatt etter en prosess som inkluderte både eksterne og interne kandidater. Harald har utmerket seg med å lede en rekke innovative og transformative prosjekter i løpet av sin tid i selskapet. Han har kompetansen og erfaringen som skal til for å sikre kontinuitet og fremgang, og til å ytterligere styrke Odfjells ledende posisjon.
Laurence Odfjell, styreleder i Odfjell SE
Harald Fotland, påtroppende administrerende direktør, Odfjell SE