Odfjell SE: Kjemikalietankmarkedet har fortsatt forbedringen

Odfjell SE rapporterte i dag resultater for første kvartal 2022. Rapporten viser et kjemikalietankmarked som har fortsatt forbedringen gjennom kvartalet og resultater endte på linje med forrige kvartal, til tross for færre kommersielle skipsdager.

Høydepunkter for 1Q22:

• Timecharter-inntjening i Odfjell Tankers på USD 136 millioner, på linje med forrige kvartal til tross for færre skipsdager
  • Nettoresultat-bidrag fra Odfjell Terminals på USD 3 millioner, på linje med forrige kvartal
  • EBIT på USD 27 millioner sammenlignet med USD 35 millioner i 4Q21
  • Nettoresultat på USD 11 millioner sammenlignet med USD 15 millioner i 4Q21
  • Etter justering for engangseffekter er nettoresultatet på USD 9 millioner sammenlignet med USD 10 millioner 4Q21
  • COA fornyelser var i gjennomsnitt opp 7% i kvartalet
  • Kontraktsdekning var 49% i kvartalet
  • Styret anbefaler et utbytte på NOK 1.0 per aksje for 2021. Dette må godkjennes av generalforsamling 5. mai 2022
  • Styret godkjente en dividendepolitikk hvor Odfjell vil betale ut 50% av nettoresultatet for ekstraordinære effekter på halvårlig basis
  • Harald Fotland er ansatt som ny administrerende direktør. Fotland er i dag operasjonsdirektør i Odfjell, og vil tiltre stillingen som administrerende direktør 6. mai 2022

«Vi er fornøyde med resultatet for første kvartal. Resultatet reflekterer konkurransekraften vår plattform har til tross for uforutsigbare tider. Kjemikalietankmarkedet forbedret seg betydelig i andre halvdel av kvartalet, drevet av et fundamentalt sterkt marked og konsekvenser av krigen i Ukraina. Kjemikalietankmarkedet har strammet seg ytterligere etter kvartalsslutt, og vi forventer å rapportere et forbedret resultat for andre kvartal,» sier administrerende direktør Kristian Mørch.

Se vedlagt for rapport og presentasjon for 1Q22. Odfjell SE vil presentere resultatene i en direktesendt webcast kl. 09:00 i morgen, 5. mai, etterfulgt av Q&A. Følg webcasten på www.odfjell.com.

Spørsmål kan stilles skriftlig under presentasjonen.

IR Contact:
Bjørn Kristian Røed, VP Corporate Analysis & IR
E-mail: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 90 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fem tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 10 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 14 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1038 millioner i 2021. Se mer på Odfjell.com.