Odfjell SE: Liten resultatforbedring i et utfordrende kjemikalietankmarked

Odfjell SE rapporterte i dag sine resultater for andre kvartal 2021. Rapporten viser en liten bedring i resultatet som følge av operasjonelle forbedringer i et utfordrende kjemikalietankmarked.

Høydepunkter for 2Q21:

• Timecharter-inntjening i Odfjell Tankers på USD 123 millioner sammenlignet med USD 120 millioner i forrige kvartal

• Nettoresultatbidrag fra Odfjell Terminals på 1 million, på samme nivå som i forrige kvartal
  • EBIT på USD 11 millioner sammenlignet med USD 8 millioner i 1Q21
  • Nettoresultat på USD -8 millioner sammenlignet med USD -16 millioner i 1Q21
  • Selskapet fornyet en mindre andel av kontraktsporteføljen, og gjennomsnittlig ratefornyelse gikk opp 5%

Hendelser etter kvartalsslutt

• Salgsavtale inngått med BW EPIC Kosan Ltd for to Ethylene/LPG skip, med deler av salgsoppgjøret i kontanter og deler i fritt omsettbare aksjer

''Vi fortsetter å å levere solid drift, men markedene fortsetter å være uforutsigbare på kort sikt som følge av Covid-19 og svake CPP-markeder. Vi opprettholder vårt positive grunnleggende syn på kjemikalietankmarkedet og markedene for våre terminaler. Tredje kvartal er normalt et sesongmessig svakere kvartal, og med et CPP-marked som fortsetter å være utfordrende, forventer vi å rapportere et litt svakere tredje kvartal'', sa administrerende direktør Kristian Mørch.

Se vedlagt for rapport og presentasjon for 2Q21. Odfjell SE vil presentere resultatene i en direktesendt webcast kl 10:00 CET i dag, etterfulgt av Q&A.

Følg webcast på https://www.odfjell.com/investor/webcast/.

Spørsmål kan stilles skriftlig under presentasjonen.

IR Contact:
Bjørn Kristian Røed, VP Corporate Analysis & IR
E-mail: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 90 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fem tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 11 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 13 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 939 millioner i 2020. Se mer på Odfjell.com.