Odfjell SE: Nok et kvartal med positive resultater

Report this content

Odfjell SE rapporterte i dag sine resultater for tredje kvartal 2020. Rapporten viser et nytt kvartal med positive resultater til tross for et sesongmessig dårligere marked, et høyt antall tørrdokkinger og usikre makroforhold.

• EBITDA på USD 72 millioner, sammenlignet med USD 82 millioner i andre kvartal
  • EBITDA på USD 64 millioner fra Odfjell Tankers, sammenlignet med USD 74 millioner i 2Q20
  • EBITDA på USD 8 millioner fra Odfjell Terminals, samme som 2Q20
  • Nettoresultatet på USD 4 millioner, sammenlignet med USD 31 millioner i fjor
  • Justert for engangsposter var nettoresultatet USD 5 millioner i tredje kvartal, sammenlignet med justert nettoresultat på USD 17 millioner i fjor
  • Fornyelser av COA økte med 4,5% i tredje kvartal og fortsetter den positive  trenden
  • COA-dekning normaliserte seg til 50% i tredje kvartal, sammenlignet med 35% i andre kvartal
  • Odfjell har satt ambisiøse mål for å redusere karbonintensiteten med 50% innen 2030 sammenlignet med 2008-nivåer, og å ha en klimanøytral flåte fra 2050. Begge målene går utover målene som er satt av IMO

Senere hendelser:

• Odfjell har etablert en ny pool av seks IMO2-kjemikalietankskip. Selskapet planlegger å innlemme flere skip i denne poolen fremover

«3Q20 ble påvirket av sesongvariasjon og et høyt antall tørrdokkinger. Det er et utfordrende år, og vi er fornøyde med at vi evner å levere positive resultater også i tredje kvartal. Det er også et oppmuntrende tegn at vi fortsetter å fornye kontraktene våre til høyere rater. Vi har tatt ytterligere skritt for å konsolidere kjemikalietankmarkedet ved å etablere en ny pool som vil styrke vår plattform på en kapitaleffektiv måte. Vi forventer at 4Q20-resultatene vil være i tråd med 3Q20,» sier administrerende direktør Kristian Mørch.

Se vedlagt for 3Q20-rapporten og presentasjonen. Odfjell SE vil presentere resultatene i en live webcast kl 10:00 CET i dag, etterfulgt av Q&A. Følg webcasten på odfjell.com/investor/webcast (https://www.odfjell.com/investor/webcast/). Spørsmål kan stilles under livesendingen.

IR Contact:
Bjørn Kristian Røed, Manager Investor Relations & Research
E-mail: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 80 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fem tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 12 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 13 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 872 millioner i 2019. Se mer på Odfjell.com.