Odfjell SE 1Q20: Bedret resultat til tross for økt usikkerhet i markedet

Odfjell SE rapporterte i dag sitt resultat for første kvartal 2020. Rapporten reflekterer et sterkere resultat fra Odfjell Tankers som følge av et bedret kjemikalietankmarked. Dette ledet til ett positivt underliggende netto resultat for Odfjell SE.

Høydepunkt for 1Q20

• EBITDA på USD 66 millioner, sammenlignet med USD 58 millioner i 4Q19
  • EBITDA på USD 58 millioner fra Odfjell Tankers sammenlignet med USD 50 millioner i 4Q19
  • EBITDA på USD 8 millioner fra Odfjell Terminals sammenlignet med USD 8 millioner i 4Q19
  • Nettoresultat på USD -4 millioner sammenlignet med USD -10 millioner forrige kvartal
  • Korrigert for engangsposter var nettoresultat på USD 1 million sammenlignet med et justert nettoresultat på USD -7 millioner forrige kvartal
  • Spotrater på de viktigste handelsrutene økte med 6% sammenlignet med 4Q19, og ratefornyelsene av COAs steg med 5% i 1Q20
  • Attraktiv refinansiering er sikret for Odfjell Terminals USA, noe som posisjonerer Houston-terminalen for ytterligere vekst
  • Ingen operasjonelle problemer eller uventede kostnader i forbindelse med overgangen til IMO 2020
  • Så langt ingen signifikante operasjonelle forstyrrelser på grunn av Covid-19, men selskapet forventer at etterspørselen vil bli påvirket negativt av konsekvensene pandemien har på global økonomi

“1Q20 viser fortsatt forbedring i våre  underliggende resultater, men pandemien har begynt å påvirke COA-volum og skaper usikkerhet for markedsutviklingen fremover. Vi gjør derfor proaktive grep for selskapet. Vi forventer å rapportere noe svakere resultater i 2Q20. Vi er fornøyde med å ha rundet en viktig milepæl med refinansieringen av våre terminaler i USA. Dette sikrer at terminalene er selvfinansierte og dermed kan realisere vekstplaner for Houston-terminalen’’, sier Kristian Mørch, administrerende direktør i Odfjell SE.

Se vedlagt for 1Q20-rapport og presentasjon.

Odfjell SE presenterer resultatene i en live audiocast kl. 09:00 i dag. Følg sendingen på Odfjell.com/investor/webcast. Spørsmål kan stilles skriftlig i løpet av presentasjonen.

IR kontact:
Bjørn Kristian Røed, Manager Investor Relations & Research
E-mail: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 80+ skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter seks tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 13 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 14 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 872 millioner i 2019. Se mer på Odfjell.com.