Odfjell SE 1Q23: Det sterke markedet i 2022 fortsatte inn i første kvartal 2023

Odfjell SE rapporterte i dag resultater for første kvartal 2023. Kvartalsrapporten viser et nytt sterkt kvartal for Odfjell på bakgrunn av et vedvarende bra kjemikalietankmarked.

Høydepunkter - 1Q23:

• Time charter-inntjening i Odfjell Tankers endte på USD 181 mill, sammenlignet med USD 187 mill i 4Q22
  • EBIT på USD 68 mill sammenlignet med USD 73 mill i 4Q22
  • Nettoresultat på USD 47 mill, marginalt ned fra forrige kvartal. Nettoresultat justert for engangseffekter var USD 46 mill sammenlignet med USD 50 mill i 4Q22
  • Rater tilknyttet kontraktsfornyelser i kvartalet økte med 32% i gjennomsnitt og gjaldt for 35% av estimert årlig kontrakts-volum
  • Netto resultatbidrag fra Odfjell Terminals økte til USD 2 mill sammenlignet med USD 0,2 mill i 4Q22, primært grunnet økt aktivitet, høyere tankleie og økt kommersiell fyllingsgrad for tankene
  • I løpet av kvartalet har Odfjell tatt levering av et nybygg på time charter, erklært kjøpsopsjoner på to innleide skip og signert ytterligere to nye langsiktige japanske time charter avtaler
  • Styret foreslo på selskapets ordinære generalforsamling at 5 226 620 A-aksjer og 1 822 482 B-aksjer i Odfjell SE, holdt som egne aksjer av selskapet, skal slettes gjennom nedsettelse av aksjekapitalen

«Det sterke markedet fortsatte, og i kvartalet har vi fornyet en betydelig andel av vår kontraktsportefølje til betingelser som reflekterer dagens marked. Vi forventer at etterspørsel forblir stabil i 2Q23. Spotmarkedet vil antagelig fortsette å være volatilt, men på sunne nivåer, og sammen med forbedrede COA-rater vil dette kunne bety TCE-resultat i 2Q23 som er nivå med eller noe over 1Q23,» sier administrerende direktør Harald Fotland.

Se kvartalsrapport og -presentasjon vedlagt. Resultatene presenteres i en live webcast i morgen, torsdag 4. mai klokken 09:00. Følg presentasjonen live på

Presentasjonen holdes på engelsk, og spørsmål kan stilles skriftlig underveis.

Nils Jørgen Selvik, VP Corporate Analysis & IR
Tel: +47 920 39 718
E-post: nils.jorgen.selvik@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 70 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fire tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere ti tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 12 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1310 millioner i 2022. Se mer på Odfjell.com.