Odfjell SE 1Q24: Et rekordsterkt kvartal

Report this content

Odfjell SE rapporterte i dag resultater for første kvartal 2024. Resultatene viser et rekordsterkt kvartal drevet av sterke markeder. Omdirigeringen av skip bort fra Rødehavet har økt fraktratene ytterligere.

Høydepunkter – 1Q24:

• Rekord nettoresultat på USD 68 mill. Nettoresultat justert for engangseffekter var USD 69 mill. sammenlignet med USD 50 mill. i 4Q23.
  • Timecharter-inntjening i Odfjell Tankers endte på USD 195 mill., sammenlignet med USD 182 mill. i 4Q23.
  • EBIT på USD 89 mill., sammenlignet med USD 71 mill. i 4Q23.
  • Rater for COA-fornyelser økte med 14% i snitt i kvartalet, og utgjorde rundt 22% av forventet årlig kontraktsvolum.
  • Netto resultatbidrag fra Odfjell Terminals på  USD 3.2 mill., sammenlignet med USD 2.4 mill. i 4Q23.
  • Flåtens karbonintensitet (AER) for 1Q24 var 7.14, marginalt bedre enn 4Q23.
  • Et nytt skip ble levert på langsiktig timecharter dette kvartalet, og Odfjell har også signert avtale for et eget eid nybygg. Ytterligere fire nybygg på langsiktig timecharter ble konkludert i april. Disse skipene blir levert i 2026 og 2027, og totalt antall nybygg på orde for Odfjell er dermed 16 skip. Rundt 20% av ordebroken for kjemikalietanksegmentet er per i dag skip som vil gå til Odfjell.

«Odfjell leverte et rekordresultat i første kvartal 2024. Dette reflekterer den stramme markedssituasjonen på grunn av økt tonn-mile etterspørsel, og vi fortsatte også å øke ratene i vår COA-portefølje. Dette, i kombinasjon med en profesjonell og dedikert organisasjon, gir et solid grunnlag for fremtidige resultater. Vi forventer at våre inntekter vil øke ytterligere i 2Q24,» sier administrerende direktør Harald Fotland.

Se kvartalsrapport og -presentasjon for 1Q24 vedlagt. Resultatene presenteres i en webcast i morgen, onsdag 8. mai klokken 09:00. Følg presentasjonen live
på https://www.odfjell.com/investor/webcast. Presentasjonen holdes på engelsk, og spørsmål kan stilles skriftlig underveis.

Kontakt:
Nils Jørgen Selvik, VP Corporate Analysis & IR
Tel: +47 920 39 718
E-post: nils.jorgen.selvik@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 70 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fire tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere ti tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 12 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1194 millioner i 2023. Se mer på Odfjell.com.