Odfjell SE 2Q22: Sterke resultater for andre kvartal

Report this content

Odfjell SE rapporterte i dag resultater for andre kvartal 2022. Rapporten viser et kjemikalietankmarked som fortsatte å styrke seg inn i andre kvartal, og Odfjell Tankers rapporterer sitt sterkeste kvartal på 15 år.

Høydepunkter for 2Q22:

• Timecharter-inntjening i Odfjell Tankers på USD 160 millioner, en økning på USD 24 millioner sammenlignet med forrige kvartal
  • Nettoresultat-bidrag fra Odfjell Terminals på USD 2 millioner sammenlignet med USD 3 millioner i forrige kvartal
  • EBIT på USD 53 millioner sammenlignet med USD 27 millioner i 1Q22
  • Netto resultat på USD 30 millioner sammenlignet med USD 11 millioner i 1Q22
  • Rater tilknyttet COA fornyelser var i gjennomsnitt opp 14% I kvartalet
  • Ett skip ble resirkulert og resulterte en positiv fri kontanstrøm på USD 8 millioner og bokført gevinst på USD 4 millioner
  • Salg av eierandel i Odfjell Terminals (Tianjin) Co Ltd. Ingen effekt på Odfjell SE sitt resultat eller balanse
  • Driften av pools vil reduseres i andre halvår med begrenset påvirkning på Odfjell sitt inntjeningspotensial
  • Utbytte på USD 0.23 per aksje er godkjent av styret basert på justert netto resultat for 1H22

“Kjemikalietankmarkedet styrket seg betydelig i andre kvartal, og Odfjell kapitaliserte på denne styrken. Vi er fornøyde med å bekrefte vårt første halvårlige utbytte basert på vår nye dividendepolitikk. Samtidig akselerte vi vår planlagte reduksjon av gjeld med ekstraordinære gjeldsnedbetalinger. Til tross for at sommerperioden pleier å være en svakere tid på året i vårt marked, forventer vi å rapportere sterke resultater med timecharter-inntjening i tredje kvartal, på linje med andre kvartal", sier administrerende direktør Harald Fotland.

Se vedlagt for rapport og presentasjon for 2Q22. Odfjell SE vil presentere resultatene i en direktesendt webcast kl. 09:00 i morgen, 17. august, etterfulgt av Q&A. Følg webcasten på Odfjell.com

Spørsmål kan stilles skriftlig under presentasjonen.

Kontakt:
Bjørn Kristian Røed
VP Corporate Analysis & Investor Relations
Epost: bkr@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 80 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fire tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 10 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 14 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1038 millioner i 2021. Se mer på Odfjell.com.