Odfjell SE 2Q23: En robust og profitabel kontraktsportefølje bidro til nok et sterkt kvartalsresulat

Odfjell SE rapporterte idag resultater for andre kvartal 2023. Kvartalsrapporten viser nok et sterkt finansielt kvartal for Odfjell hjulpet av flere inntjeningsdager for flåten og økte kontrakstvolum.

Høydepunkter - 2Q23:

• Time charter inntjening i Odfjell Tankers endte på USD 185 mill, sammenlignet med USD 181 mill i 1Q23
  • EBIT på USD 79 mill sammenlignet med USD 68 mill in 1Q23
  • Et rekordsterkt nettoresultat på USD 53 mill. Nettoresultat justert for engagseffekter var USD 53 mill sammenlignet med USD 46 mill i 1Q23
  • Rater tilknyttet kontrakstfornyelser i kvartalet økte med 8% i gjennomsnitt og gjaldt for 9% av estimert årlig kontrakts-volum.
  • Netto resultatbidrag fra Odfjell Terminals økte til USD 2,3 mill sammenlignet med USD USD 2,0 mill i 1Q23.
  • I løpet av kvartalet har Odfjell tatt levering av et nybygg på langsiktig time charter, og erklært kjøpsopsjoner på to skip som i dag er på finansiell lease. Et skip ble solgt mot slutten av 2Q23.
  • Odfjell fortsetter å redusere sitt miljøavtrykk med en rekordlav karbonintensitet (AER) for den kontrollerte flåten på 7,01 i 2Q23
  • Styret har godkjent et utbytte på USD 0,62 per aksje basert på justert nettoresultat for 1H23.

“Odfjell leverte nok et rekorsterkt kvartal hjulpet av en profitabel kontraktsportefølje og med solid operasjonell drift. Vi forventer at etterspørselen vil reduseres noe i 3Q23 i tråd med sesongmessige effekter. Videre fornyelse av våre kontrakter bør motvirke noe av denne effekten og vi forventer kun en marginal reduksjon av vår TCE i 3Q23» sier administrerende direktør Harald Fotland.

Se kvartalsrapport og -presentasjon vedlagt. Resultatene presenteres i en live webcast i morgen, torsdag 17. august klokken 09:00. Følg presentasjonen live på https://www.odfjell.com/investor/webcast

Presentasjonen holdes på engelsk, og spørsmål kan stilles skriftlig underveis.

Nils Jørgen Selvik, VP Corporate Analysis & IR
Tel: +47 920 39 718
E-post: nils.jorgen.selvik@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 70 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fire tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere ti tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 12 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1310 millioner i 2022. Se mer på Odfjell.com.