Odfjell SE 4Q22: Sterkt marked gir gode kvartalsresultater som runder av et finansielt sterkt år

Odfjell SE rapporterte i dag resultater for fjerde kvartal og foreløpige resultater for 2022. Kvartalsrapporten viser at kjemikalietankmarkedet holdt seg på et sterkt nivå gjennom kvartalet, og avrundet et finansielt sterkt år for Odfjell.

Høydepunkter – 4Q22:

• Time charter-inntjening i Odfjell Tankers økte til USD 187 mill, opp fra USD 171 mill i 3Q22
  • EBIT på USD 73 mill sammenlignet med USD 71 mill i 3Q22
  • Nettoresultat på USD 50 mill, likt som forrige kvartal. Nettoresultat justert for engangseffekter var USD 50 mill sammenlignet med USD 46 mill i 3Q22
  • Rater tilknyttet COA-fornyelser i kvartalet økte med 26% i gjennomsnitt
  • Netto resultatbidrag fra Odfjell Terminals var på USD 0,2 mill sammenlignet med USD 8 mill i 3Q22, der forrige kvartal inkluderte en forsikringsutbetaling
  • Odfjell refinansierte fem skip til attraktive vilkår i 4Q22, noe som reduserte break-even for de respektive fartøyene med ca. USD 3.100 per dag
  • Styret godkjente utbytte på USD 0,61 per aksje basert på justerte 2H22-resultater

Høydepunkter – FY2022:

• Nettoresultat på USD 142 mill, hovedsakelig drevet av det sterke markedet
  • Odfjell leverte godt på selskapets ambisjoner innen sikkerhet, klima/miljø og drift
  • Mange år med kontinuerlig fokus på kostnadsreduksjon, effektivitet og kvalitet har posisjonert selskapet godt for å utnytte det sterke markedet
  • Totalt utbytte for FY2022 var på USD 66 mill

«Fjerde kvartal rundet av et sterkt 2022 for Odfjell. Vi er glade for å kunne rapportere en sunn kontantstrøm, styrket balanse og en ny runde med utbytte til våre aksjonærer. En noe treg start i spotmarkedet motvirkes av forbedrede vilkår i kontraktsporteføljen, og vi forventer TCE-resultater i 1Q23 på linje med, eller litt under, 4Q22,» sier administrerende direktør Harald Fotland.

Se kvartalsrapport og -presentasjon vedlagt. Resultatene presenteres i en live webcast i morgen, torsdag 9. februar klokken 09:00. Følg presentasjonen live på https://www.odfjell.com/investor/webcast.

Presentasjonen holdes på engelsk, og spørsmål kan stilles skriftlig underveis.

Terje Iversen

CFO

E-mail: terje.iversen@odfjell.com

Odfjell Gruppen er en ledende leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Odfjell har en flåte på rundt 70 skip som opereres både globalt og regionalt. Tankterminal-divisjonen omfatter fire tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 10 tankterminaler, delvis eid av nærstående. Tankterminalene har strategisk beliggenhet i viktige knutepunkter for kjemikalieshipping. Odfjell Gruppen har hovedkontor i Bergen, Norge, og har 13 kontorer internasjonalt. Konsernet har ca. 2300 ansatte og hadde en omsetning på USD 1038 millioner i 2021. Se mer på Odfjell.com.