Odfjell SE døper verdens største og mest effektive kjemikalietankere i rustfritt stål

Det er en milepæl i Odfjell’s historie når selskapet i dag døper sine nye skip. Når fartøyene settes i trafikk vil de være verdens største kjemikalietankere i rustfritt stål, og øke Odfjell-flåtens kapasitet og miljøeffektivitet betydelig.

Odfjell har gjennomført et stort flåtefornyelsesprogram den siste tiden, blant annet gjennom pool-samarbeid, tilbakelevering av eldre tonnasje og innleie av nye skip. Det mest omfattende prosjektet er fire nybygg på 49,000 dwt kjemikalietankere i rustfritt stål. 1. juli blir de to første døpt på verftet i Kina.

"Våre initiativ og investeringer sikrer at vi har en optimal flåtesammensetning, utstyrt for å møte kundenes behov i årene fremover - trygt og effektivt. De nye skipene vil redusere vår enhetskostnad betydelig, samtidig som vi reduserer vårt miljøavtrykk", sier Kristian Mørch, CEO.

Odfjell har til enhver tid en allsidig flåte som består av rundt 80 kjemikalietankskip i trafikk over hele verden. Disse skipene frakter rundt 600 forskjellige kjemikalier og væsker som brukes til å produsere en rekke ulike produkter, fra telefoner og PCer til medisiner, tekstiler og matolje.

De fire nybyggene er skreddersydd for Odfjells kjernevirksomhet: å frakte hvert av disse unike kjemikaliene på den sikreste, mest effektive, miljøvennlige måten. Gjennom årene har Odfjell gjort omfattende research og store investeringer for å redusere utslipp, noe som har resultert i en solid 30% økning i energieffektivitet siden 2009.

Det første av de nye skipene forventes å bli levert i slutten av juli, de neste tre leveres suksessivt med tre måneders mellomrom.

Når alle initiativ i flåtefornyelsesprogrammet er gjennomført vil Odfjell ha en av verdens mest miljøvennlige og moderne flåter - med disse fire nye, avanserte skipene i spissen.

Navneseremoni

Navneseremonien for de to skipene finner sted på Hudong-Zhonghua-verftet i Kina klokken 10:00 lokal tid, mandag 1. juli. Representanter fra Odfjells ledelse og nybyggsteam, verftet, kunder og samarbeidspartnere er blant gjestene på arrangementet der skipene blir offisielt navngitt.

Kontakt

For mer informasjon, se Odfjell.com eller kontakt kommunikasjonssjef Anngun Dybsland på media@odfjell.com, tlf. +47 41 54 88 54.

The Odfjell Group is one of the leading players in the global market for seaborne transportation and storage of chemicals and other specialty bulk liquids. The Odfjell fleet comprises of approx. 80 ships, which trade both globally and regionally. The tank terminal division consists of six tank terminals and is part of a network of another 13 tank terminals partly owned by related parties. The tank terminals are strategically located at selected international shipping hubs. The Odfjell Group’s headquarters are in Bergen, Norway, and the Group has offices in 17 locations around the world. Odfjell employs around 2300 staff and posted annual gross revenue of USD 851 million in 2018. Read more on Odfjell.com.