• Odfjell SE/

Odfjell SE signerer intensjonsavtale med Chemical Transportation Group for kjøp av fem nybygg i rustfritt stål og for opprettelse av en felles pool for 15 x 25,000 dwt kjemikalietankere

Report this content

Odfjell SE ("Odfjell") har signert en intensjonsavtale med Chemical Transportation Group, Inc. ("CTG") for kjøp av fem nybygg av en total nybygningsordre på ti skip a 25,000 dwt. Skipene er utstyrt med 24 tanker i rustfritt stål og blir bygget ved verftet AVIC Dingheng i Kina.

CTG vil fortsatt eie fem skip, som vil inngå i en pool kommersielt ledet av Odfjell Tankers AS. Disse skipene vil - sammen med Odfjells eksisterende flåte på fem x 25,000 dwt skip og de fem nybyggene som Odfjell nå kjøper - danne en pool for 15 x 25,000 dwt kjemikalietankere.

De fem nybyggene som blir kjøpt av Odfjell har en avtalt pris på USD 40 millioner per skip ved levering fra verftet. Skipene blir levert i perioden juni 2017 til mai 2018.

Skipene som forblir i CTGs eie vil inngå i Odfjell-poolen så snart eksisterende pool- og charteravtaler utløper de kommende 6-12 måneder.

"Denne transaksjonen vil være i tråd med vår strategi, 'the Odfjell Compass', og vil nærmest fullføre våre flåteambisjoner. Sammen med andre nylig inngåtte iniativer for flåtefornyelse vil denne avtalen sikre at Odfjell kan fortsette å tilby konkurransedyktig og effektiv service til våre kunder. Vi er også svært glade for det strategiske samarbeidet som nå er inngått mellom CTG og Odfjell, og for å delta i konsolideringen av kjemikalietankmarkedet", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.
Transaksjonen er gjenstand for endelige forhandlinger, fullstendig dokumentasjon og sedvanlige sluttvilkår.

For mer informasjon:
Kristian Mørch