Odfjell SE signerer intensjonsavtale med Chemical Transportation Group for kjøp av fem nybygg i rustfritt stål og for opprettelse av en felles pool for 15 x 25,000 dwt kjemikalietankere

Odfjell SE ("Odfjell") har signert en intensjonsavtale med Chemical Transportation Group, Inc. ("CTG") for kjøp av fem nybygg av en total nybygningsordre på ti skip a 25,000 dwt. Skipene er utstyrt med 24 tanker i rustfritt stål og blir bygget ved verftet AVIC Dingheng i Kina.

CTG vil fortsatt eie fem skip, som vil inngå i en pool kommersielt ledet av Odfjell Tankers AS. Disse skipene vil - sammen med Odfjells eksisterende flåte på fem x 25,000 dwt skip og de fem nybyggene som Odfjell nå kjøper - danne en pool for 15 x 25,000 dwt kjemikalietankere.

De fem nybyggene som blir kjøpt av Odfjell har en avtalt pris på USD 40 millioner per skip ved levering fra verftet. Skipene blir levert i perioden juni 2017 til mai 2018.

Skipene som forblir i CTGs eie vil inngå i Odfjell-poolen så snart eksisterende pool- og charteravtaler utløper de kommende 6-12 måneder.

"Denne transaksjonen vil være i tråd med vår strategi, 'the Odfjell Compass', og vil nærmest fullføre våre flåteambisjoner. Sammen med andre nylig inngåtte iniativer for flåtefornyelse vil denne avtalen sikre at Odfjell kan fortsette å tilby konkurransedyktig og effektiv service til våre kunder. Vi er også svært glade for det strategiske samarbeidet som nå er inngått mellom CTG og Odfjell, og for å delta i konsolideringen av kjemikalietankmarkedet", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.
Transaksjonen er gjenstand for endelige forhandlinger, fullstendig dokumentasjon og sedvanlige sluttvilkår.

For mer informasjon:
Kristian Mørch