Odfjell SE signerer langsiktige befraktningsavtaler med to nye kjemikalietankere

Odfjell SE melder i dag at selskapet har inngått langsiktige befraktningsavtaler med to nye kjemikalietankere i rustfritt stål, som skal bygges i Japan.

Avtalen er gjeldende for minimum åtte år, og omfatter to skip på hhv. 35,500 dw tonn og 28 lastetanker i rustfritt stål. Skipene vil bli bygget ved Shin-Kirushima verftet i Japan, og er planlagt for levering i 4. kvartal 2018 og 1. kvartal 2019. Avtalen er i tråd med Odfjells nye strategi som ble lansert i februar, hvor selskapet kunngjorde sine mål for flåtefornyelse og -vekst.

"Vi er svært fornøyde med denne avtalen. Den vil tilføre skip av høyeste kvalitet til flåten, øke Odfjells handelseffektivitet og fleksibilitet overfor våre kunder, og sørge for at vi kan fortsette å tilby førsteklasses service fremover", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.

For mer informasjon:

Kristian Mørch
CEO, Odfjell SE
E-mail: kristian.morch@odfjell.com

Odfjell-gruppen er et av verdens ledende shippingselskap innen transport og lagring av kjemikalier. Selskapets flåte består av rundt 80 skip, hovedsakelig registrert i Norge (NIS). Odfjell opererer over hele verden og transporterer rundt 600 ulike typer kjemikalier og annet flytende materiale. Disse er viktige bestanddeler for produksjon av utallige produkter - fra fotballer, bildeler og drikkeflasker til medisiner, maling og gjødsel. Odfjell har også eierandel i seks tankterminaler lokalisert i hhv. Belgia, USA, Sør-Korea og Kina. Terminalvirksomheten er også tilknyttet et nettverk i Sør-Amerika bestående av ytterligere 12 tankterminaler delvis eid av nærstående parter. Selskapet har rundt 2300 ansatte og avdelinger i 13 land, med hovedkontor i Bergen, Norge. Selskapet hadde en årlig brutto omsetning på USD 872 millioner i 2019. Les mer på Odfjell.com.