ODIM varsler om marginsvekkelse

ODIM varsler om en svekkelse i marginen i andre kvartal. Etter en foreløpig gjennomgang av tall for kvartalet ser omsetningen ut til å ende på NOK 565 millioner, mens driftsresultat før avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) ligger an til å bli NOK 51 millioner, tilsvarende en EBITDA-margin på 9 prosent.

Årsaken til marginsvekkelsen kan primært knyttes til følgende forhold: - Negativ utvikling for et par større subsea-prosjekter - Høymargin-kontrakter innen seismikk representerer en lavere andel enn i tidligere kvartaler - Økt ressursbruk knyttet til salgsarbeidet uten tilsvarende ordreinngang i kvartalet - Større tidsbruk og høyere kostnader knyttet til innføring av nytt ERP-system i konsernet - Svak utvikling i naval-delen av virksomhetsområdet Naval & Power ODIM har i perioden også hatt et høyt trykk på produktutvikling som forventer å gjøre selskapet mindre avhengig av seismikkmarkedet over tid. ODIM vil gi en detaljert gjennomgang av alle forhold rundt resultatutviklingen i andre kvartal på den tillyste presentasjonen av konsernets resultat onsdag 12. august klokken 0830 i Felix Konferansesenter, Oslo.