Norske bedrifter søker store muligheter i Nordøst-England

Report this content

Stortinget har vedtatt ny havenergilov, som åpner nye dører for norske selskaper i Nordøst-England, der mulighetene innen havvind er enorme. – I Nordøst-England er det et stort behov for den kompetansen som finnes i store og små norske leverandørbedrifter, sier Ray Thompson som er business manager innen Energy and Engineering i det regionale utviklingskontoret One North East.

Pressemelding 16. mars 2010 Mens flere selskaper i Norge kjemper i motbakke, velger stadig flere norske bedrifter å etablere seg i Nordøst-England. Regionen har et sterkt fokus på blant annet fornybar energi, og de store norske selskapene Statoil og Statkraft vant nylig kampen om konsesjonene til verdens største offshore vindmøllepark på Doggebank-feltet, 100 kilometer offshore fra Newcastle. – Vi ønsker nordmenn velkommen med åpne armer. Vi har investert og satset på flere bedrifter som har opplevd å ikke motta støtte hjemme i Norge og legger forholdene til rette for at norske nyetableringer skjer så smidig som mulig. Norge er et viktig marked for oss, og vi setter stor pris på norsk ekspertise som bidrar til å utvikle regionen vår i form av nye bedrifter og flere, nye arbeidsplasser, sier Simon Goon som er leder for business investment i One North East. Fra hovedkontoret i Newcastle arbeider det regionale utviklingskontoret One North East aktivt for å skape og sikre arbeidsplasser, sørge for vekst og bedre livsvilkår i regionen. Regionskontoret har sett seg ut Norge som et av de mest spennende landene i verden som kan bidra til størst mulig vekst for regionen i årene som kommer. Frem til 2016 vil One North East investere 280 millioner britiske pund i året med mål om å skape 70.000 flere arbeidsplasser og 22.000 nye bedrifter. – 25 norske selskaper har etablert seg her i regionen. Blant disse er Aker Solutions, Norsk Hydro, Kavli, Seawell og Nutec Rubb. Storbritannia er Norges største handelspartner, med en toveis handel på over 130 milliarder norske kroner. Det er ingen grunn til å tro at denne summen vil minke med årene, sier Simon Goon. I Nordøst-England har selskaper vunnet havvindkontrakter for over 150 millioner britiske pund og regionen er med dette ledende i Storbritannias overgang til en grønnere økonomi. En viktig driver i denne utviklingen er Narec (New and Renewable Energy Centre), et nasjonalt testsenter for fornybar energi i Blyth, nord for Newcastle. Narec annonserte nylig at testfasilitetene for vindturbiner utvides for å kunne teste de 100 meter lange bladene til de aller største vindturbinene. Samlet gjøres det nå investeringer for 18 millioner britiske pund ved Narec. For ytterligere informasjon og henvendelser til One North East, ta kontakt med: Kommunikasjonsrådgiver Arne Furumo, mobil: +47 901 81 442 Om One North East One North East, det regionale utviklingskontoret for Nordøst-England, ble opprettet i 1999 for å skape og opprettholde arbeidsplasser, sørge for vekst og bedre livsvilkår i regionen. Kontoret har ansvaret for å drive utviklingsprosjekter og er bindeleddet mellom befolkningen i Nordøst-England og den britiske regjeringen. Fram til 2016 vil One North East investere 280 millioner britiske pund i året med mål om å skape 70.000 flere arbeidsplasser og 22.000 nye bedrifter.

Tags: