Hvit julemiddag - grunnkurs

Trenger du et lite grunnkurs i å ha middagsgjester? Det er alltid hyggelig å invitere gjester til selskap, men mange vegrer seg dersom det kreves mye arbeid. Det gjelder derfor å planlegge godt, og velge retter hvor mye kan gjøres klart på forhånd eller hvor hele hovedretten kan settes inn i ovnen og bare sausen og grønnsaker gjenstår. Med kalkunfilet til hovedrett, er denne menyen noe du kan lykkes med. Det har lett for å bli litt kaos på kjøkkenet dersom man har mange kjeler på komfyren på samme tid, og det er ikke gøy når sausen svir seg eller suppen koker over. Liker du å være mest mulig sammen med gjestene dine bør du unngå "kjelekaoset". De aller fleste av oss har mye å lære av kokkenes "mise en place" - et uttrykk som rett og slett betyr forberedelser før gjestene kommer. I ro og mak, gjør kokkene ferdig alt som kan gjøres ferdig på forhånd. Dermed er det enkelt å sette alt sammen til en hel meny når gjestene er på plass. Et godt tips til slutt: Kok opp vann til grønnsakene i god tid, skru av platen og legg på lokk. Da tar det kort tid å koke opp igjen vannet når grønnsakene skal kokes. Dette kan du gjøre ferdig på forhånd til denne 3-retters julemenyen: * Steke ferdige blinis og hakke løk. * Lage sausen til kalkunfileten. * Lage is og sette i fryser. Lage julefrukt og sjokoladepynt. Dette gjør du like før gjestene kommer: * Sett kalkunfilet med poteter og bacon inn i ovnen. * Mens kalkunfileten hviler varmes blinisene til forreten. * Varm opp sausen og rør inn smør like før servering. * Kok grønnsakene. * Sett eventuelt isen i kjøleskap mens hovedretten spises. Da blir den litt mykere. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt ønsker lykke til med juleselskapet. Flere tips og oppskrifter finner du på www.egg.no. Forrett: Blinis med sort kaviar (8 porsjoner) 200 g hvetemel 50 g sammalt hvete fin ½ pk gjær eller 1 ts tørrgjær 4 dl lunken melk 4 eggeplommer 2 ss smeltet smør 3 ss rømme 4 eggehviter ½ ts salt smør til steking rømme stor kaviar eller lodderogn litt finhakket rødløk Rør gjæren ut i lunken melk (eller bland tørrgjær i melet), og tilsett melet. Rør til alt er godt blandet. Dekk bollen med plast og la den stå kald natten over. La røren bli romtemperert før eggeplommer, smør, rømme og salt tilsettes. Rør godt. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i røren. Sett røre med skje til passe store blinis i middels varm stekepanne. Snu blinisene når røren har stivnet på overflaten. Legg 2 - 3 stk blinis på hver tallerken sammen med 1 ss rømme, kaviar og dryss over finhakket rød løk. Tips: Blinisene kan stekes ferdige noen timer før. Pakk dem godt inn i folie og varm dem forsiktig i ovn før servering. Hovedrett: Kalkunfilet på partyseng (6-8 porsjoner) 1,5 kg partypoteter, evt. mandelpoteter i båter 1 pk bacon 1 fennikel i båter 1 persillerot 2 ss smør 1 kalkunfilet, ca. 1,5 kg (med skinn) 3 ss smeltet smør 1 ts salt 1/2 ts kvernet pepper 1 dl søt chilisaus Vask potetene godt og legg dem over i en smurt ildfast form sammen med baconskiver delt i to og fennikelbåter. Legg på klatter med smør. Pensle kalkunfileten med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Sett inn et steketermometer, slik at spissen på termometeret befinner seg i den tykkeste delen på fileten. Legg fileten over potetene og stek i ovnen ved 180 °C i ca. 1 time, eller til steketermometeret viser 68-70 °C. De siste 20 minuttene av steketiden, pensles fileten med den søte chilisausen. Sjekk om poteten er ferdige med en spiss kniv. Trenger potetene lengre tid, kan fileten tas ut av ovnen, pakkes inn i folie og hvile på kjøkkenbenken til potetene er ferdige. Som tilbehør smaker det godt med kokt rosenkål, grønne brekkbønner og madeirasaus. Rørte tyttebær eller portvinsgelé smaker også godt ved siden av. Madeirasaus: 1 løk 1 ss tomatpuré 3 ss hvetemel 7 dl kyllingkraft, evt. hønsebuljong 4 dl madeira 4 ss soyasaus salt ½ ts pepper ca. 4 ss smør Finhakk løk og fres den i smør i en kjele til den er blank. Tilsett tomatpuré og dryss over hvetemel. Rør godt sammen. Spe med kraft og madeira. Visp godt og kok opp. Tilsett soyasaus og smak til med salt og pepper. La sausen trekke i ca. 10 minutter før den siles. Visp inn smør rett før servering. Dessert: Hjemmelaget is med kompott av julefrukt 8 eggeplommer 200 g sukker 4 ts vaniljesukker 8 dl kremfløte Julefrukt-kompott: 2 boks hermetiske pærer evet pærer i lake 1 boks hermetiske aprikoser eller fersken 1pk tørkede fiken 3 stjerneanis ½ ts kardemomme ½ ts nellik 2 ts potetmel rørt ut i litt vann smak til med sukker Pisk egg og sukker til eggedosis (hvis du kan skrive Ole i eggedosisen, er den stiv nok). Stivpisk kremfløte og vaniljesukker og bland kremen lett inn i eggedosisen. Hell isen i tomme yoghurtbegre og sett dem i fryseren. Sjokoladestjerner lager du ved å helle smeltet kokesjokolade i en liten plastpose, klipp et lite hull i det ene hjørnet. Trykk ut sjokoladen på et overheadsark eller et ark aluminiumsfolie som er smurt med litt olje. Stjernene settes i fryseren noen minutter til de har stivnet. Hell laken fra den hermetiske frukten i en kasserolle sammen med krydderet og evtentuelt litt sukker. Ønsker du mer kryddersmak på frukten, kan du tilsette mer krydder. Del frukten opp i passe biter og tilsett i laken, kok opp. Tilsett potetmel mens du rører og varm opp til kokepunktet. Må ikke koke. Hvelv isen på fat ved servering. Dypp eventuelt yoghurtbegerne i varmt vann for å få isen "på gli". Hell noe av den varme julefrukten over isen ved servering og resten av frukten serveres i en bolle ved siden av. Pynt med en sjokoladestjerne. Fotograf: Astrid Hals Pressemeldingen i Word-format. Last ned Til pressen: Vi har mange andre bilder av julemat med egg, kylling eller kalkun i bildearkivet. Det er knyttet oppskrifter til alle bildene. Ta kontakt med oss på tlf. 22 79 87 00 dersom du hjelp til å laste ned bildene. Bildene kan lånes fritt under forutsetning at: de brukes i en positiv fremstilling, Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt oppgis som kilde, navn på fotograf oppgis, bildene ikke selges videre og at de kun brukes i Norge. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=8643&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=8644&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=8645&lang=NO