Pinsemat med hvitt kjøtt

Pinsemat med hvitt kjøtt Før i tiden var det skikk i Danmark at man dro ut på tur pinsemorgen for ”å se solen danse”. Og det er vel nettopp det vi ønsker oss for pinsen, godt vær så vi kan være mest mulig ute. Som andre høytider skal også pinsen feires med god mat. Men lange forberedelser og store oppdekninger er forbeholdt andre høytider. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt kommer her med noen forslag på kyllingretter man kan ta med i piknik-kurven eller tilberede på grillen. Og som en deilig dessert eller noe godt til kaffen foreslår vi en syrlig-søt rabarbraterte. Kyllingburger med paprikasalsa (2-4 personer) 400 g kyllingkjøttdeig 1 liten, finhakket løk 1-2 ss tacosaus 1-2 ss chilisaus 1-2 båter revet hvitløk 1 ts paprika 1 egg 1 ts salt kvernet pepper smør eller olje til steking Bland sammen alle ingrediensene i en hurtigmikser. Form til fire store burgere. Stek dem i smør eller olje noen minutter på hver side. Server i burgerbrød med salat og salsa. Paprikasalsa: 3 flådde tomater 1/2 agurk 1 gul paprika 1 liten rød paprika 1 finhakket rødløk 2 ss limesaft 1/2 -1 dl søt chilisaus 3 ss hakket, frisk koriander Skjær et kryss i tomatene og legg dem i kokende vann noen sekunder. Ha dem over i iskaldt vann. Ta av skinnet og skrap ut frøene. Del tomatkjøttet i små terninger. Skrell agurken og del den i to på langs, skrap ut frøene. Skjær agurk og paprika i terninger. Bland inn limesaft og chilisaus. Dryss over hakket frisk koriander. Kyllingtapas med spekeskinke (3-4 personer) 400 g kyllingkjøttdeig 1/2 ts salt 1/2 ts pepper 50 g revet parmesan 1/2 finhakket rød chili 1-2 båter revet hvitløk 1 egg olje til steking ca. 10 skiver spekeskinke Rør sammen alle ingrediensene unntatt spekeskinken. Brett spekeskinkeskivene i to på langs og legg på ca. 1 ss kyllingkjøttdeig. Rull sammen og fest med en trepinne. Stek kyllingrullene ved middels varme 4-5 minutter. Serveres med en god salsa. Krydrede kyllingboller (3-4 personer) 400 g kyllingkjøttdeig 2 ss hakket frisk koriander 1 1/2 ts spisskummen 3/4 ts salt 1/4 ts chilipepper 1 båt revet hvitløk 4 hakkede, små sjalottløk 50 g smuldret, daggammelt brød 1 egg smør eller olje til steking Bland samme alle ingrediensene, form små boller og træ dem på trespidd. Stek eller grill dem noen minutter på alle sider. Server kyllingspiddene med most avokado, yoghurtdipp, chilisaus og crème fraîche. 1 stor avokado 2 ts limesaft salt og kvernet pepper Yoghurtdipp: 1/2 agurk 1/2 beger matyoghurt 1/4 ts salt kvernet pepper 1 ss hakket mynte Del agurken i to på langs, skrap ut frøene og skjær agurken i terninger. Bland inn yoghurt og smak til med krydder. La dippen gjerne stå kaldt en times tid for å trekke smak. Marinerte kyllingvinger (2-3 personer) 16 kylling overvinger (stekte eller rå) Pensling/marinade: 2 ss rødvinseddik 2 ss sukker 2 ts tabasco 1 båt revet hvitløk 3 ss olivenolje 1 ss paprikapulver salt og kvernet pepper olje til steking 1 ss tomatpuré 1/2 dl lunkent vann 1 ts tabasco På grill eller i stekeovn ved 200 °C Pensle stekte vinger og la dem ligge en stund før du trær dem på spidd. Stek dem noen minutter til de er varme. Rå vinger marineres et par timer. Stek dem på grillen eller i stekeovn ca. 20 minutter. Vend de stekte kyllingvingene i tomatpuré rørt ut i vann og smakt til med tacasco. Server med gulrotstenger, stilkselleri og blå ostedipp. Blå ostedipp: 100 g blåmuggost 2 dl matfløte litt sitronsaft salt og kvernet pepper Bland alle ingrediensene til en tykk jevn saus. Smak til med salt og pepper. Kyllingpølser med karrisaus (2-3 personer) 1 pk. kylling/kalkunpølser (ca. 400 g) 2 syrlige epler 1 rødløk Del pølsene i biter på skrå og stek dem. Del epler og løk i båter og vend dem rask i pannen. Ha en bit eple og rødløk på hver pølsebit og fest med en trepinne. Server kyllingpølser med karrisaus og pynt med kapers. Karrisaus: 2 ss smør 2-3 ts karri 1 dl ananasjus 2 dl crème fraîche salt og kvernet pepper Ha smør og karri en kjele og la det frese godt. Tilsett ananasjus og kok inn til tykk saus. Tilsett crème fraîche og bland godt. Smak til med salt og pepper. Rabarbraterte (6-8 personer) Tertebunn: 75 g valnøtter 200 g hvetemel 100 g smør 1 ss sukker 1 egg Rabarbrafyll: 600 g rabarbra 75 g sukker 2 ss maisenna ca. 2 ss kaldt vann Marengs: 3 eggehviter 180 g sukker I stekeovn ved 200 °C Mal valnøttene i en matprosessor og smuldre inn hvetemel og smør. Rør inn sukker og egg. Deigen skal være smidig og kunne knas sammen. Sett deigen kaldt ca. 1/2 time. Kjevle deigen til en tynn leiv. Rull leiven på kjevlet og løft den forsiktig over i en terteform som er 26 cm i diameter. Klem leiven forsiktig inn langs kantene på formen. La deigen gå litt over kanten. Skjær vekk eventuell overflødig deig. Prikk deigen med en gaffel og stek tertebunnen på nederste rille i 10-15 minutter. Rens rabarbraen, skjær den i biter og kok dem med sukker så vidt møre. Tykne med maisenna utrørt i vann. Stivpisk eggehviter og sukker til marengs. Ha fyllet i tertebunnen og dekk med marengs. Stek terten 10-15 minutter til marengsen har fått gyllen farge. Det smaker godt med vaniljesaus ved siden av. Vaniljesaus: 1 vaniljestang eller 1/2-1 ts vaniljesukker 5 dl melk 4 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 ts maisenna Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med resten av ingrediensene. Varm opp under omrøring til sausen blir passe tykk. Pass på at den ikke koker. Avkjøl i kaldt vann. Rør under avkjøling for å unngå snerk, eller dryss litt sukker på overflaten. Bildetekst 1: Pinsebuffeten er dekket med mange gode kyllingretter Bildetekst 2: En fristende rabarbraterte smaker godt på forsommeren Kontaktpersoner: Matkonsulentene Liv Leira og Guri Tveit liv.leira@egg.no guri.tveit@egg.no tlf. 22 79 87 02 og 22 79 87 05 Fotograf: Astrid Hals ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=13016&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=13017&lang=NO