Sommermat med kylling

Sommermat med kylling
Fortsetter sommeren slik den har tjuvstartet, er det bare å innrette seg! Vi ønsker å bruke kortest mulig tid over grytene og vi velger mat vi kan ta med ut. På terrassen, i parken, på stranda eller i båten. Kylling er løsningen. Kylling og kyllingretter er sommermat med stor S!
Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt har et helt nytt oppskriftshefte å tilby, ”Sommermat med kylling”. Oppskriftene favner alle sommerlige anledninger, fra du kommer hjem etter jobb og ønsker mat du kan lage i en fei, via mat for strand- og båtliv, sommerlig tapas, grill-, terrasse- og hagemåltider, til den helt ekstravagante buffeten, der kyllingen får selskap av hummer og sjøkreps så vel som trøffel og gåselever.
Matkonsulent Anita Bakker ved opplysningskontoret har utviklet rettene og fått inspirerende kokkehjelp fra Heidi Bjerkan til den helt spesielle sommerbuffeten.
–Det fantastiske med kylling er at den like godt kan serveres kald som varm, sier Anita Bakker. – Dermed kan du ta med maten ut, enten du skal grille eller du skal på strand, piknik eller båttur. Bare pass på å ha en kald kjølebag til maten, så du unngår å oppbevare maten i sommerlig temperatur.
Oppskriftsheftet Sommermat med kylling får du gratis tilsendt ved å bestille på www.kylling.no
Mens du venter på å få heftet i posten, kan du forsøke følgende gode sommerretter fra det helt nye oppskriftsheftet:

Kyllingfilet med druesalat
4 porsj
6 kyllingfileter
2 1/2 dl brokkoli i små roser
2 1/2 dl druer delt i fire
200 g stekt bacon
1/2 rødløk i båter
1 dl solsikkefrø
Dressing:
2 1/2 dl majones
2 ss sukker
2 ss rødvinseddik
1 dl revet parmesan
Stek kyllingfiletene i smør i middels varm panne i ca. 5 minutter på hver side. Bland sammen ingrediensene til salaten og legg på fat. Bland dressingen og server den ved siden av salaten og kyllingfiletene.

Kyllingpai med spinat
4-6 porsj
Paibunn:
150 g smør
200 g hvetemel
ca. 2 ss vann
Fyll:
3-4 kyllingfileter i biter
1 løk
200 g frisk spinat
5 egg
3 dl melk
1 ts salt
1/2 ts pepper
10 sorte oliven
ca. 100 g revet hvitost, mozzarella, evt. smakfull ost
Smuldre smør og mel og tilsett vann til en smidig deig. La deigen hvile kaldt i ca. 1/2 time. Trykk deigen ut i en paiform og prikk med en gaffel. Stek i ovn ved 200 °C i ca. 15 minutter. Stek kyllingbitene og finhakket løk. Tilsett renset og vasket spinat og fres det til spinaten faller sammen. Fordel alt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, salt og pepper. Dryss delte oliven og revet ost på toppen. Stek paien videre i ca. 25 minutter til den er gyllenbrun.
Tips: Paistykker kan pakkes i folie og lunes over grillen.

Kyllingvinger med sjøkreps, avokado og spiresalat
8 porsj
16 rå kyllingvinger
16 sjøkreps
2-3 avokado
diverse spirer, f.eks. alfaalfa og bønnespirer
4 ss olivenolje
2 ss vineddik (gjerne Muscatell)
salt og kvernet pepper
olje til steking
Skrap inntil benet på den ene enden av kyllingvingene. Krydre dem og stek i ovnen ved 220 °C i ca. 15 minutter. Rens sjøkrepsen, krydre og stek dem i en panne på middels varme i 3-4 minutter. Skjær tykke skiver av avokadoen og legg den i pannen sammen med sjøkrepsen. Bland spirene, ha over eddik og olje. Anrett som vist på bildet.

Kyllingklubber med kylling- og trøffelpølse og grillet vannmelon
8 porsj
8 rå kyllingklubber
trøffelpølser
salt og kvernet pepper
ca. 100 g vannmelon, i biter
Trøffelpølser:
fåretarm
400 g kyllingkjøttdeig
1 ts salt
1-2 ts trøffel, finhakket
1 ss estragon, finhakket
2 dl kremfløte
1/2 dl tørr sherry
kvernet pepper
Bland kyllingkjøttdeigen godt med salt. Spe forsiktig med resten av ingrediensene. Fyll farsen i en sprøytepose, og træ fåretarm på enden av posen slik at man får fylt tarmen med farsen. Lag små pølser. Kan gjerne lages dagen i forveien. Skrap inntil benet øverst på kyllingklubbene. Krydre og stek dem i ovn ved 220 °C i 15-20 minutter. Ha salt på vannmelon-bitene og grill dem i en grillpanne med litt olje ved sterk varme ca. 1 minutt på hver side. Legg pølsene i ovnen sammen med kyllingklubbene de siste 10 minuttene. Anrett som på bildet.

Amandines – det søte punktum
(Små mandelkaker)
6-8 porsj
80 g smør
80 g sukker
2 egg
25 g maisenna
110 g malte mandler
Pisk smør og sukker hvitt. Tilsett ett og ett egg, maisenna og mandler.
Vaniljekrem:
2 1/2 dl melk
100 g sukker
1/2 ts vaniljesukker
3 eggeplommer
25 g maisenna
Kok opp melk og sukker. Bland resten av ingrediensene sammen i en bolle. Hell den varme melken over i eggeblandingen, og ha alt tilbake i kjelen. Varm opp til kokepunktet under omrøring. Avkjøl. Bland vaniljekremen i mandelblandingen. Fordel røren i 12-16 små former og stek ved 170 °C til kakene er gylne, 30-40 minutter. Pynt med friske bær, pikekyss og sitronmelisse.
Kontaktperson: Matkonsulent Anita Bakker, anita.bakker@egg.no
Fotograf begge bilder: Alf Börjesson
Bildetekst 1
Nye smaker sammen med kylling fra oppskriftsheftet ”Sommermat med kylling”.
Bildetekst 2
Amandines! Små mandelkaker med sommerens friske bær.
Informasjonen er sendt gjennom Cision http://newsroom.cision.com
Nedenstående filer kan lastes ned: