Velkommen til julebuffet!

Enten du inviterer til en hyggelig samling før jul eller satser på romjula, er en julebuffet uformell og svært sosial. Alle får snakket sammen på sin vandring rundt matbordet; og vertskapet har en enkel oppgave!

Venner og familie kan kose seg sammen med masse deilig mat, - populært både for små og store. Sats på retter av kylling og kalkun. Det er råvarer som passer sammen med det alle smaker og ingredienser, og som gjør det enkelt å lage noe for enhver gane. Velg ut noen kalde retter som kan lages ferdig dagen før, og noen som du varmer i ovnen like før gjestene kommer. For familier med små barn vil denne type selskap være å foretrekke. Vertskapet trenger ikke å stresse med serveringen, alle forsyner seg selv. Mor og far kan hjelpe sine små, og rekker å delta i praten. Husk at det ikke er antall retter som avgjør om det er et vellykket buffetbord, men at de rettene du velger er velsmakende og fristende. Det kan kanskje virke vanskelig å beregne mengden mat til en slik julebuffet. En tommelfingerregel er at du kan beregne ca. ½ kg råvare per person. Med råvare menes da summen av kjøtt, fisk samt tilbehør. Sett i tillegg fram godt brød, lefser, pickles, en god grov sennep, smør og diverse dressinger som hører med til de forskjellige rettene. Med denne fristende julebuffeen, ønsker Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt alle en riktig god jul! Egg- og kyllingkanapeer Vannbakkels fylt med laks Kyllingvinger og kyllingboller Laksefarsert kalkunfilet med rekechilisaus Julesylte av hvitt kjøtt med sennepsaus Stor salatbolle Brød, lefser 2 forskjellige oster Tiramisu Til kaffen: Daimkake Kromkaker med molter Egg- og kyllingkanapeer Ingredienser: 8 stk. kokt egg Tomat- og ansjossalsa 3 stk. tomat 3 stk. ansjosfileter 2 stk. sjalottløk 2 ss sitronsaft 2 ss frisk gressløk Stekt chèvre 8 små skiver chèvre 2 ss smør Bakte kålrotskiver 1 stk. liten kålrot 1 stk. rød chili 8 stk. tykke kalkunfilet i skive 1 stk. løk 2 båt hvitløk Kylling - og eggesalat 200 g grillet kylling (1000 grams råvekt) 3 stk. kokt egg 2 ss karse 2 ss frisk gressløk 100 g majones salt og pepper 1 stk. avokado 1 stk. lime til å pensle avokado Husk små pinner til kanapeene! Fremgangsmåte: Kokt egg med tomat- og ansjossalsa : Flå tomatene og ta ut innmaten. Grovhakk tomatkjøttet, ansjosfiletene, løk og finhakk gressløk. Press over sitronsaft og dryss over nykvernet pepper. Legg en spiseskje med salsa på et egg og stikk en kanapépinne i egget. Kylling/kalkun på stekt chèvre og toast med en liten bit daddel: Stek chèvre i en stekepanne med litt smør. La den avkjøles i pannen, da er den lettere å dandere på fat. Kylling/kalkun marinert med kardemomme, løk og hvitløk på bakt kålrot med brent chili: Rens og skjær kålroten i tynne skiver ca. 3 x 3cm. Legg dem i en ildfast form med litt olje og tynne chilipepperskiver. Dryss over grovt salt og la det bake i ovn på 250 °C i ca. 15 minutter. Stekt kalkun marinert i kardemomme: Skjær ferdigstekt kalkun i 1 cm tykke skiver. Legg skivene i en marinade av kardemomme, løk, hvitløk og olje natten over. Kylling- og eggesalat Bland kyllingen med grovhakket egg, finhakket rødløk, brønnkarse og gressløk. Bland alt sammen med majones og smak til med salt og pepper. Toast med kylling og eggesalat pyntet med avokado på toppen. Vannbakkels fylt med laks 15-20 stk. Ingredienser Vannbakkels: 2 ½ dl vann 125 g smør 2 ½ dl siktet hvetemel ca. 4 stk. egg 100 g revet hvitost Fyll: 300 g røkelaks 2 dl lettrømme ½ dl frisk dill smak til med salt og pepper Fremgangsmåte Kok opp smør og vann og ha i alt melet. Rør godt sammen og avkjøl litt. Spe med ett og ett egg. Rør svært godt mellom hvert egg til en seig røre. Røren skal være så tykk at den holder formen (ikke flyter utover). Tilsett ost og sett røren med skje på plate. Stek ved 200 °C i 15-20 minutter. Skjær laksen i strimler og bland inn rømme. Smak til med dill, salt og pepper. Fyll vannbakkelsene like før servering. Laksefarsert kalkunfilet Porsjoner: 8 Ingredienser 1 stk. kalkunfilet, ca. 1500 g (med skinn) ca. 2 ss smeltet smør ca. ½ ts salt ca. ¼ ts pepper Laksefyll: 200 g laksefilet 1 stk. rødløk 1 dl kremfløte 1 stk. egg 1 ss hakket frisk basilikum 1 båt hvitløk ca. 1 ss revet frisk ingefær smak til med salt og pepper Reke- og chilisaus: 400 g reker 1 stk. løk 2 dl hvitvin 2 dl hønsebuljong (utblandet) 2 stk. rød chili 2 stk. grønn chili 2 ts dijonsennep 4 dl crème fraîche Ha alle ingrediensene til fyllet i en hurtigmikser og kjør til en farse. La farsen stå kaldt i ca. 1/2 time. Løsne forsiktig skinnet på kalkunfileten (la det sitte fast langs kanten) og legg farsen under skinnet. Sett noen tannpirkere som feste rundt skinnet. Pensle låret med smør, salt og pepper. Stekes ved 180 °C i ca. 1 time eller til steketermometeret viser 70 °C. La fileten hvile i et stykke folie i ca. 20 minutter før oppskjæring. Serveres med duchessepotene eller kokte poteter, saus og grønnsaker. Pynt med reker, frisk basilikum og rose av oppstrimlet chilipepper, som har krøllet seg i kaldt vann. Rens rekene og finhakk løken til sausen. Ha rekeskall og løk i en kjele og stek det raskt i litt smør. Hell på hvitvin og la det småkoke i 10 minutter. Sil fra skallet og ha i finhakket chilipepper, buljong og sennep. Pisk inn crème fraîche og ha i rekene, som bare skal varmes. Til denne laksefarserte kakunfileten kan du servere kokt ris. Fat med kyllingvinger og kyllingboller Ca. 1 kg rå kyllingvinger Til pensling: 6 ss chili 2 ts sennep 2 ts vineddik 2 ts worcestershiresaus 4 ss olje 2 båter hvitløk salt og pepper Kyllingvingene legges i en langpanne og pensles med blandingen. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Disse kyllingvingene kan stekes 1 eller 2 dager før og så varmes opp like før gjestene kommer. Kyllingboller 400 g kyllingkjøttdeig 1 løk 1 ts tabasco (liten ts) 2 ts knust rosmarin 1 ts salt 1 ts pepper 2 båter finhakket hvitløk Bland alle ingrediensene og lag små boller som stekes brune ved middels varme. Er det mange barn i selskapet, kan det være lurt å lage noen boller uten tabasco og rosmarin. Julesylte av hvitt kjøtt med sennepsaus Julesennepsaus 8 ss sukker 11/2dl rødvinseddik 160 g smør 5 dl kremfløte 2 dl grov sennep 1 dl konsentrert kalvefond Kok inn vineddik og sukker til kremet konsistens. Ha i smør og rør hele tiden. Tilsett fløte, sennep og kalvefond og la det koke noen minutter. Denne deilige sennepsausen kan serveres med et fat med julesylte av hvitt kjøtt (ca. 2 skiver pr. person) Sennepsausen passer også godt til gravlaks Stor salatbolle med div salater, agurk, cherrytomater, fersk mozzarella evt. fetaost, oliven og soltørkede tomater. Drypp over dressing av: balsamico eddik, sennep, hvitløk og en god olivenolje visp sammen alt i en liten hurtigmikser eller for hånd med en gaffel. Tiramisu 1 sukkerbrød: 5 egg 150 g sukker 150 g hvetemel 1 ts bakepulver Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i smurt form ved 160 °C i ca. 45 minutter. Ostekrem: Legg 4 plater gelatin i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Pisk eggedosis av 6 eggeplommer og 1 1/2 dl melis. Bland inn 250 g Mascarponeost (eller naturell kremost), 2-3 ss konjakk og litt revet skall av appelsin og sitron. Ta opp gelatinplatene og klem ut vannet. Smelt dem i 1/2 dl kokende varmt vann og hell det i ostekremen under omrøring. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i ostekremen. Sett kaldt i 10 minutter. Dynking: 1 dl sterk kaffe 1 dl Marsalavin (sherry eller portvin) 1 ss kakao litt revet sjokolade på toppen. Tiramisu kan du lage i porsjonsglass eller i en stor bolle. Lag sukkerbrød. Avkjøl. Legg biter av dynket sukkerbrød, ostekrem og kakaodryss lagvis. Pynt med kakao og sjokolade på toppen. La desserten stå kjølig og trekke en stund før servering Daimkake (22-24 cm. i diameter) Mandelbunn: 150 g (2 1/2 dl) mandler (evt. nøtter) 150 g (2 1/2 dl) melis 4 eggehviter Mal mandlene. Bland med melis. Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn. Stek i smurt form, med bakepapir i bunnen, ved 160 °C i 30-40 minutter. Iskrem: 4 eggeplommer 150 g sukker 3 dl kremfløte 4 plater gelatin 1 dobbel Daim-sjokolade Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Pisk kremfløten og bland lett i eggedosisen. Legg gelatinplater i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Kok opp 1/2 dl vann, ta kjelen av platen og rør inn én og én plate gelatin. Hell i oppløst gelatin i tynn stråle ned i isblandingen, under forsiktig omrøring. Hakk sjokoladen og bland i halvparten. Avkjøl mandelbunnen i formen og bre iskremblandingen over. Dryss resten av sjokoladen over. Frys kaken i formen. Anrett kaken på fat mens den er frossen. La kaken stå ca. 1/2 time i kjøleskap før servering. Krumkaker med molter 4 egg 200 g sukker 200 g smør 200 g hvetemel ¾ ts kardemomme Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett smeltet og avkjølt smør. Bland mel og kardemomme og rør det inn. La røren svelle 1 time. Legg en stor teskje røre på midten av godt oppvarmet krumkakejern. Stek kakene til de er lys brune. Legg en og en raskt over en passe stor kopp, eller rull til et tradisjonelt kremmerhus. Server krumkakeskålene fylt med pisket krem og molter. Foto: Astrid Hals Kontaktperson: Anita Bakker, Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt. Tlf. 22 79 87 00 E-post: anita.bakker@egg.no