Årets matformidler

Opplysningskontoret for kjøtt og MatPrat er kåret til Årets matformidler 2005. Det var en stolt direktør Helle Hexeberg som tok i mot prisen i Stavanger 23. mars.

- Dette er en pris til alle gode kollegaer på Opplysningskontoret for kjøtt som har et ekte engasjement og en stor entusiasme for matglede og norske råvarer, sa en glad Helle Hexeberg på prisutdelingen. Hun forteller at MatPrat skal være relevant for folk ved å være der når du trenger konkrete oppskrifter, råd og tips. Hexeberg er svært glad for at juryen anerkjenner kjerneverdiene til Opplysningskontoret for kjøtt og MatPrat. Årets matformidler deles ut årlig av Gladmat AS i forbindelse med måltidskonferansen Buffet i Stavanger. Prisen ble første gang delt ut for tre år siden. Prisen består av et diplom og et stipend på 10.000,- kroner. Treffer folk hjemme Juryen mener at årets matformidler er nytenkende og samtidig tradisjonsbevarende, og møter folk og folks behov for matinformasjon på ulike måter og på ulike arenaer. Gjennom interaktive og informative nettsider vekker de brukernes lyst og evne til å tilberede alt fra mors kjøttkaker til eksotiske retter fra andre verdensdeler. Sidene blir besøkt av cirka 400 000 unike bruker pr måned. I opplysende og underholdende reklamefilmer på TV, og i matnyttige minikokebøker i butikken presenteres grunnleggende teknikker og oppskrifter for både hverdag og fest. Med konkrete prosjekter rettet mot skoleelever og matstunts som for eksempel ribbetelefon på julaften og fårikåldagen setter årets matformidler mat og mattradisjoner på dagsorden også i høytidene. Juryen håper at prisen vil inspirere Årets matformidler 2005 til å fortsette arbeidet med å presentere matkultur og matglede, og til å beholde evnen til fornyelse. Om prisen og juryen Formålet med prisen er å synliggjøre norske matformidlere, som på en konstruktiv og kommunikativ måte setter fokus på norsk mat og drikke. Årets matformidler skal - gjennom siste år ha bidratt til at oppmerksomheten omkring mat og drikke hos folk flest er styrket. - ha bidratt til å sette norsk matproduksjon, norsk gastronomi og norsk matkultur på dagsorden gjennom reportasjer, programmer og/eller artikler om temaet. Juryen har i år vært sammensatt av: Ragnhild Espeland som er daglig leder for Norges Kokkemesteres Landsforening, Sigve Skretting som er Gladmatgeneral og initiativtaker til denne prisen og juryleder Torunn Nordbø. Bilde: AN401c matprat ved hel 0306.eps på matprat.no/presse