Det beste Norge kan tilby!

Etter flere år med gode norske fisk- og skalldyrprodukter på menyen, har endelig et norsk kjøttprodukt fått innpass i det gode selskap i den prestisjefylte kokkekonkurransen Bocuse d`Or. Valget falt naturlig nok på norsk lammekjøtt. – Det beste Norge kan tilby! Dette er vi utrolig stolte av, sier Helle Hexeberg, direktør for Opplysningskontoret for kjøtt. Opplysningskontoret for kjøtt har gått inn i en spennende samarbeidsavtale med Bocuse d`Or Europe.

Konkurransen har vokst seg så stor og populær, at det fra og med 2008 skal arrangeres pre-kvalifiseringer i Europa, Asia og Amerika. Norge har fått æren av å arrangere det som kan kalles for det uoffisielle EM i kokkekunst, og Stavanger skal være vertsby i dagene 1. og 2. juli.
De tjue gourmetkokkene skal få lammekjøtt av den høyeste kvalitet, lover direktør Helle Hexeberg. Det skal konkurreres med råvarer som lammeside med sadel, nyrer, brissel og lammelår. Og det norske lammet får godt selskap i norsk laks.

Det norske lammekjøttet er mer populært enn noen gang. Opplysningskontoret for kjøtt har som et mål å øke stoltheten i sauenæringen rundt den flotte råvaren de leverer til forbrukere hvert eneste år. – Vi i opplysningskontoret for kjøtt mener at oppmerksomheten rundt Bocuse d`Or i Stavanger vil være med på å gi næringen et løft, sier Hexeberg.

Opplysningskontoret for kjøtt er en del av det offisielle Norge som samarbeider med Bocuse d`Or Europe, sammen med Landbruks- og matdepartementet, fiskeri- og kystdepartementet, Utenriksdepartementet, Næringsdepartetmentet, Eksportutvalget for fisk og Innovasjon Norge. Gruppen som ledes av Innovasjon Norge har som et hovedmål å fremme Norge som et attraktivt reisemål med gode matopplevelser.

Kontaktpersoner:

Direktør Helle Hexeberg, Opplysningskontoret for kjøtt