La julerestene få brød å gå på

Danskenes rause holdning til livet og maten har inspirert oss til å utfordre halvt danske Even Christiansen som er kjøkkensjef på Kampen Bistro i Oslo. Basert på restene etter de klassiske varme julerettene fikk han i oppgave å lage julesmørbrød og juletapas.

Hvis smørbrød er en kombinasjon av pålegg og bakverk, så har smørbrødet eksistert i flere hundre år her til lands. Våre mattradisjoner ble bestemt av råvaretilgang, kunnskap og mulighet for langtidslagring. En typisk rett var flatbrød eller lefse med litt speket kjøtt. Dette kan vi kalle vårt første "smørbrød". Flatbrødet ble bakt på høsten etter at kornet var høstet og malt, og skulle vare hele vinteren. Spekematen tålte også en lang vinter på stabburet. Skal vi derimot finne opprinnelsen til det vi i dag kaller et smørbrød, så var nok våre danske naboer nærmere da det smalt. Våre livsglade danske naboer liker sine smørbrød med mer pålegg enn brød. Og godt med smør. Deres rause holdning til livet og maten har inspirert oss til å utfordre kjøkkensjefen på Kampen Bistro i Oslo. Basert på restene etter de klassiske varme julerettene fikk han i oppgave å lage julesmørbrød og juletapas. At kokken er halvt dansk og matvarene er hundre prosent norske juleklassikere skulle være et spennende utgangspunkt. Med disse oppskriftene vil jula garantert vare til nyttår. Her er forslag til deilige julesmørbrød for hele familien. Tipsene passer for liten og stor, små og store selskap og litt ekstra til lunsjen. Den perfekte måten å bruke restene etter juleselskapene... Ribbe og stappe: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11519&mnu1=&mnu2= Lun postei og sopp: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11520&mnu1=&mnu2= Frøken Medister: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11521&mnu1=&mnu2= Gratinert pinnekjøtt: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11527&mnu1=&mnu2= Ertende julepølse: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11530&mnu1=&mnu2= Vossakorv langt hjemmefra: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=11531&mnu1=&mnu2= OBS! Flere retter i denne serien og høyoppløselige bilder kan du finne i vårt bildearkiv: http://www.billedarkiv.no/InetMan/OFK_guest/