VM i grilling er i gang

Memphis, USA: Det norske laget 100 degrees Celsius startet kampen om verdensmestertittelen i grilling på selveste 17. mai. Klokken 16 lokal tid ble svinenakken (butt) levert til juryen. Det er lagt med en stemningsrapport på video ved denne saken.

Det er første gang på mange år at et norsk lag deltar i World Barbeque Cooking Contest. Det norske laget består av Bjørn-Tore Teigen og Knut Munthe Olsen fra Opplysningskontoret for kjøtt, Tone Pedersen og Espen Lynghaug fra Kjøttbransjens elitelag og grillkjendis Craig Whitson som lagleder og kjentmann.
VM i grilling arrangeres i forbindelse med den store festivalen Memphis in May som arrangeres hvert år. I år deltar 250 lag i konkurransen. De fleste er amerikanske, men det norske laget har ingenting mot å slå dem på hjemmebane.
- Vi er definitivt her for å hevde oss. Vi får gjøre det beste vi kan, så får se den 19 om dommerne liker amerikansk grillmat tilberedt av nordmenn, sier lagleder Craig Whitson.

Fra nakke til lår
Det norske laget satser ikke på rolige dager i Memphis. 17. mai har vært forholdsvis rolig med bare en innlevering. Men på fredag braker det løs, med ikke mindre enn seks innleveringer. Det norske laget deltar i alt fra sausekonkurransene til sjømat tilberedt må måter de amerikanske dommerne ikke har smakt før.
Den store finalen er på lørdag. Da skal det røykes en hel svineskulder i det amerikanerne kaller en BBQ-pit eller smoker. Vår er lånt fra David Klose fra Houston i Texas.

Bilder, video og informasjon
For å se bilder og video fra Memphis, se denne lenken: http://picasaweb.google.no/vmigrilling
Les mer om konkurransen: http://memphisinmay.org/wbcc.htm